سیاست

رئیس جمهور چین در دیدار با رئیس جمهور کرزی: چین از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت می کند

کابل باختر 19 دلو
حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در حاشیه مراسم افتتاح بازی های المپیک زمستانی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین به طور جداگانه، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، رئیس جمهور حامد کرزی و رئیس جمهور چین در دیدر شان که شام دیروز در شهر سوچی روسیه انجام شد، روی گسترش مزید روابط میان افغانستان و چین، تاکید نمودند.
حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در این دیدار، سفر اخیرش به چین را در تحکیم روابط دو کشور مهم دانست و آنرا در گسترش اعتماد متقابل و همکاری میان دو کشور مفید خواند.
رئیس جمهور ضمن تشکری از درک و حمایت چین از افغانستان، خاطر نشان کرد که وی اطمینان دارد که رئیس جمهور و حکومت آینده افغانستان نیز به روابط دوستانه با چین ادامه خواهد داد.
حامد کرزی تاکید کرد که حکومت افغانستان برای تامین صلح و ثبات کشور به تلاش هایش جهت تحقق پروسه صلح، ادامه خواهد داد.
همچنان رئیس جمهور کشور در این دیدار گفت که داشتن روابط دوستانه با کشور های همسایه در تامین صلح و ثبات در منطقه اهمیت خاصی دارد.
در مقابل شی جین پینگ رئیس جمهور چین، روابط کشورش را با افغانستان مهم خوانده گفت که چین آماده است تا در عرصه های مبارزه با تروریزم، افراطیت و جرایم فرامرزی با افغانستان همکاری نماید.
وی گفت که چین از تلاش های افغانستان به منظور حراست از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و همچنین از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت می کند.
شی جین پینگ سال ۲۰۱۴ میلادی را یک سال مهم برای افغانستان خواند و تاکید کرد که  سرنوشت افغانستان با سرنوشت منطقه پیوند نزدیک دارد. وی ابراز داشت که چین از گسترش حضور افغانستان در همکاری های اقتصادی منطقوی حمایت می کند.
رئیس جمهور چین خاطر نشان کرد که چین آمادهء همکاری در عرصه های بازسازی افغانستان بخصوص در ساحات ارتقای ظرفیت و تشویق سرمایه گذاران چینایی برای سرمایه گذاری در افغانستان است.
شی جین پینگ گفت که کشورش میزبان چهارمین نشست پروسه استانبول در خصوص افغانستان خواهد بود و در این زمینه آماده همکاری است.
حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در جریان سفر یک روزه اش به روسیه با توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک نیز دیدار کرد و در مورد امکان شمولیت افغانستان در بازی های المپیک زمستانی، بحث و تبادل نظر نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا