سیاست

ملا هبت الله رهبر جدید طالبان، این گروه را به کدام مسیر خواهد کشاند؟

کابل باختر/ 6/ جوزا
شورای رهبری طالبان روز گذشته بعداز جروبحث های طولانی که درپشت پرده و به میانجگری روسای استخبارات نظامی پاکستان صورت گرفت، ملا هبت الله را به عنوان رهبر جدید شان گماشتند.
ازملا هبت الله به عنوان چهره افراطی و سخت گیر درگروه طالبان یادمیشود و یگانه کسی است که سال پار دراولین روز که ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر آن گروه گماشته شد از او حمایت کرد و این امر سبب شد تا ملا هبت الله به عنوان معاون ومشاور اصلی ملا اختر محمد منصور جاپیداکند.
ملا هبت الله 56 ساله از قوم نورزی و باشنده ولایت قندهار است او ازجمله 33 نفر که در سالهای اول دهه هفتاد خورشیدی درکنار ملا محمد عمر هسته پروژه طالبان را گذاشت و تااکنون عضو مطرح دراین گروه است. 33 نفر که هسته طالبان را گذاشتند امروز همه موجود نیستند یا درجنگ ها کشته شدند و یا هم ازسوی نظامیان پاکستانی زندانی و یا به گونه یی مرموز به قتل رسیدند.
ملا عبیدالله ، ملا یاسر ، ملا برادر ، ملا نورالدین ترابی … ازجمله همین 33 نفر اند که یا کشته شدند یا زندانی و یا هم در انزوا قرارگرفتند با آنکه ملا هبت الله درمیدان جنگ چندان تجربه نداشته و از هنگام ایجاد طالبان تا امروز به عنوان مفتی و مرجع صدور اوامر شرعی طالبان کارکرده است مگر نبود تجربه درمیدان جنگ نمی تواند برای او به عنوان یک خلا دررهبری تبارز کند، زیرا آگاهان امور امنیتی و آنانیکه از طالبان و مشخصاً از ملا هبت الله شناخت دارند به این باور اندکه چون گذشته امور جنگی و طراحی عملیات های نظامی ازسوی همکاران استخباراتی آنان، آی اس آی، طراحی خواهد شد و از ملا هبت الله صرف یک نام ومهر خواهد بود.
هبت الله در زمان طالبان قاضی القضات این گروه بودکه فتوای زیادی را درخصوص قصاص ، قتل و مجازات مخالفان طالبان و اشخاص دیگر صادر کرده است او در آن مدارس دینی پاکستان درس خوانده که ظاهراً ازسوی جمعیت العلمای اسلام که یک جریان بنیاد گرا درپاکستان است اداره میشدند.
نزدیکان ملا هبت الله از او به عنوان مرد تند خو و سخت گیر یاد میکنند واین امر در زمان قاضی القضات بودن او مشهود و ثابت است مگر شماری از اعضای پیشین طالبان که اکنون به دولت افغانستان پناه آورده اند میگویندکه او آدم آرام است و نسبت به صلح دیدگاه منفی نخواهد داشت درحالیکه رحیم الله یوسف زی خبرنگار پاکستانی میگوید که ملا هبت الله تندخوی و سخت گیراست و رهبر شدن او در گروه طالبان ، به معنی بازگشت این گروه به عصر حجر خواهد بودو با آمدن او درهای گفتگو ها بسته خواهد شد.
با اینحال شماری از آگاهان سیاسی و شماری از اعضای طالبان گفته اند که موقف ملا هبت الله در گروه طالبان به عنوان ره،بر یک موقف تشریفاتی است درحالیکه رهبری طالبان به دست سراج الدین حقانی خواهد بودکه روابط نزدیک با استخبارات پاکستان دارد و نفوذ پاکستان است که او را به عنوان معاون طالبان جا داده ومجری اصلی برنامه های طالبان هم سراج الدین حقانی است.
عبدالمنان نیازی یکتن از رهبران گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا عبدالرسول که شش ماه قبل خود را رهبر طالبان معرفی کرد میگوید که ملا هبت الله آخند زاده مانع اصلی در آتش بس میان گروه متخاصم در دورن طالبان بود و او اجازه نداد تا همکاران ملا رسول با ملا اخترمحمد منصور گفتگوکنند.
جناح مخالف طالبان به این باور اند که ملا هبت الله چون ملا اختر محمد منصور همچنان تحت تاثیر استخبارات پاکستان خواهد بود وکاری برای صلح و اتحاد طالبان انجام نخواهد داد.
سیرزمان ثابت خواهد ساخت که او طالبان را به کدام مسیر خواهد کشانید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا