سیاست

اظهارات دور از انتظار رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران در مورد واقعه ۱۳ ثور دهنه ذوالفقار

کابل/ ۱سرطان/ باختر
مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان اظهارات حجت الاسلام بهرامی، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گزارش منتشر شده خبرگزاری ایسنا به تاریخ ۳۱ جوزای ۱۳۹۹، پیرامون واقعه دلخراش ۱۳ ثور ۱۳۹۹ دهنه ذوالفقار دریای هریرود را با دقت مطالعه کرده است.
هیئت حقیقت یاب جمهوری اسلامی افغانستان تحت ریاست سرمفتش شورای امنیت ملی، جهت بررسی واقعه به هرات سفر کرد و تمام اسناد، مدارک و شواهد را به دقت بررسی کرد.
هیئت چگونگی جریان واقعه را با استفاده از مدارک موجود، شنیدن اظهارات ۷ تن از نجات‌ یافتگان به حیث شاهدان عینی واقعه در حضورداشت جنرال قونسل جمهوری اسلامی ایران مقیم هرات، اظهارات اقارب و نزدیکان شهدا و مردم محل واقعه و همچنان جمع آوری اسناد و مدارک از محل واقعه به شمول مدارک دریافت شده در جریان بررسی مشترک کمیساران درجه یک دو کشور، مستند و مستدل کرد.
این اسناد، شواهد و مدارک به گونه رسمی به بهاروند معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراش در جریان سفر به کابل، تحویل داده شد.
جمهوری اسلامی افغانستان تاسف و تاثر عمیق خویش را پیرامون اظهارات رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که گویا جانب افغانستان اسنادی را در مورد واقعه ۱۳ ثور دهنه ذوالفقار ارائه نکرده است، ابراز می کند.
قابل یادآوری است که‌ دولت جمهوری اسلامی افغانستان پیگیری های مستمر برای دریافت نتایج تحقیقات جانب ایران در رابطه به اسناد، شواهد و مدارک سپرده شده به هیئت دیپلوماتیک آن کشور، از مجاری دیپلوماتیک انجام داده است و تا تامین عدالت این پیگیری‌ها را ادامه خواهد داد.
احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا