جهان

مرگ سیزده زندانی کرد ایرانی

تهران – بی بی سی – ۶ سنبله – باختر
حدود سه هفته بعد از آتش‌سوزی در یک زندان شهرکرد ایران و مرگ سیزده زندانی، مدیر عمومی طب عدلی ولایت چهار محال و بختیاری  ایران علت مرگ زندانیان را "گاز گرفتگی و خفگی ناشی از کمبود اکسیجن" اعلام کرد.
منصور فیروزبخت، مدیرعمومی طب عدلی چهارمحال و بختیاری به خبرگزاری دولتی ایران گفته است که بعد از آتش‌سوزی در زندان، زندانیان فوت‌شده برای تشخیص علت فوت به طب عدلی ولایت ارجاع شدند و "پس از معاینه اجساد زندانیان و انجام آزمایشات تخصصی، جسد این افراد برای تدفین به خانواده‌های آنان تحویل داده شدند.
آتش‌سوزی به تاریخ ۱۳ ماه اسد گذشته رخ داد و  در پی آن "۱۱ زندانی در زمان حادثه و دو زندانی دیگر در شفاخانه جان خود را از دست دادند."
در مورد علت وقوع آتش‌سوزی گزارشی رسمی منتشر نشده است، اما همزمان با گزارش‌های اولیه درباره آن، برخی منابع خبری داخل ایران، این واقعه را با اعتراض زندانیان مرتبط دانسته‌ بودند.
از جمله وبسایت سحام‌نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، نوشت که زندانیان زندان شهرکرد طی روزهای گذشته در اعتراض به شرایط زندان، دست به اعتصاب زدند و رئیس زندان، تعدادی از اعتصاب‌کنندگان را تنبیه کرد. به نوشته این وبسایت، اقدام رئیس زندان به واکنش زندانیان دیگر منجر شد و آنها به نشانه اعتراض، تشک و لباس‌های زندان را جمع کردند و آتش زدند که ظاهرا به گسترش حریق و تلفات ناشی از آن منجر شد.
علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها نیز گفته بود که "کمره‌ها لحظه وقوع آتش‌سوزی در زندان شهرکرد را ثبت کرده‌اند که بر اساس آن، یک نفر به طور عمدی اقدام به ایجاد آتش در زندان کرده است."

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا