سیاست

متن بیانیۀ افتتاحیۀ حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در پنجمین اجلاس کنفرانس همکاریهای اقتصادی منطقوی برای افغانستان

شهر دوشنبه، 26 مارچ 2012 مطابق ۷ حمل ۱۳۹۱

جلالتمآب امام علی رحمان، رئیس جمهور کشور برادر تاجیکستان،
جلالتمآبان رؤسای جمهور کشورهای دوست،
عالیجنابان رؤسأ و اعضای محترم هیأت های کشورهای مهمان،
خانمها و آقایان،

شرکت شما را در پنجمین دور کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقوی برای افغانستان (ریکای پنجم) خیرمقدم میگویم. نهایت مسرورم که این کنفرانس به مهمانداری کشور برادر ما، تاجیکستان، در شهر زیبای دوشنبه دایر میگردد. از جلالتمآب رئیس جمهوری تاجیکستان، اعضای حکومت، و مردم تاجیکستان بخاطر مهمانداری این کنفرانس و زحمـاتی کــــــه در راه تـــدویر آن متقبـل شده اند، صمیمانه اظهار سپاس می نمایم. تدویر دور پنجم کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقوی برای افغانستان، و شرکتِ شما عالیجنابان در آن، ثابت میسازد که منطقۀ ما در امر تحقق همکاری های اقتصادی منطقوی واقعاً جدی بوده و قدم های رسائی را در راستای توسعه و تعمیق آن برمیدارد.   
جلالتمآبان،
خانمها و آقایان،
نیل به توسعه و انکشاف اقتصادی، یکی از اولویت های حیاتی حکومت و مردم افغانستان به شمار میرود. امروز مردم افغانستان در کنار بذل مساعی جهت تأمین صلح و ثبات کامل در کشور شان، تلاش دارند تا از لحاظ اقتصادی به پای خود بایستند و نقشی را که شایستۀ استعداد و امکانات طبیعی، بشری و جغرافیائی شان است در اقتصاد منطقه و جهان بازی نمایند. آرزویی که ما در جهت تحقق آن سعی می ورزیم این است که بتوانیم روزی در کنار سایر ملل منطقه و جهان با آرامش، صلح، و رفاه زندگی نمائیم. انتظار ما از منطقه و جهان این است که ما را در تحقق این آرزوی بزرگ و برحق کمک و همیاری نمایند.
ما اعتقاد راسخ داریم که همــکاری هــــای اقتصادی منطقوی شیرازۀ مهم و ضروری ای است که خوشبختی کشورهای شامل در یک منطقه بر آن استوار میشود. مثال های عملی این ادعا در درازنای تاریخ، و در جهان کنونی، زیاد بوده و نیازی به شمارش درینجا ندارند.
با درک این واقعیت روشن، حکومت افغانستان امر همکاری و همگرائی اقتصادی منطقوی را در صدر عملکرد روزمره و بلندمدت خود قرارداده و از هیچ سعی و کوششی در راه تحقق چنین همکاری ها دریغ ننموده و نخواهد کرد.
افغانستان به کلیه سازمانها و مجتمعات منطقوی ای که در راه تطبیق و تقویت همکاری های اقتصادی منطقوی سعی میورزند، پیوسته و با جدیت تمام با آنها همکاری همه جانبه میکند. ما برنامه های انکشاف ملی خود را طوری طرح و تطبیق کرده ایم که ممد تقویت همگرائی و همیاری منطقوی شده و فواید محسوسی را برای همکاران منطقوی ما ببار آورند.
امروز هر قدمی که ما در راه انکشاف اقتصادی و اجتماعی افغانستان برمیدارم، بطور مستقیم و یا غیرمستقیم فوایدی را برای ممالک همسایه و منطقۀ ما ببار میآورد. زحمات شباروزی ما در راه ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان، بدون تردید، سرمایه گذاری های کلیدی ای است که بهرۀ آن چه امروز و چه فردا متوجه منطقه خواهد بود.
ما راه ها و بازارهای خود را در برابر تجارت و داد و ستد های منطقوی باز گذاشته و سعی میورزیم شرایط مشوق و مناسبی را برای همکاری ها در ساحات سرمایه گذاری و ترانزیت منطقوی ایجاد نمائیم. 
خوشبختانه افغانستان با منابع عظیم و موقعیت جغرافیائی مهمی که در منطقه دارد، میتواند نقش کلیدی ایرا در امر تحقق و توسعۀ همکاریهای منطقوی بازی نماید. افغانستان، منحیث یک پُلِ مهم زمینی در قلب آسیا، میتواند به آسانی بازارها، منابع، و مردمانِ محوطۀ بزرگ منطقه را با هم متصل نموده و پیوند دهد. این اتصال و پیوند میتواند چهرۀ منطقۀ ما را کاملاً دگرگون ساختـــه و ما را در امر رسیدن به آرزوهای والای بشری ملت های مان کمک نماید. 
پروژه های عظیمی نظیر لولۀ گاذ تاپی (TAPI) و کاسا هزار  (CASA 1000)  که بزودی از سرزمین افغانستان عبور خواهند کرد، تحول بزرگی را در حیات ملیون ها انسان در آسیای مرکزی و جنوب آسیا بوجود خواهند آورد. منابع طبیعی افغانستان، منجمله آهن، مس، ذغال سنگ و احجار کریمه میتوانند صنایع منطقه و جهان را تغذیه نموده و درآمدهای عظیمی را برای سرمایه گذاران و کارگران بوجود آورنــد. خطـــوط آهنـی که ما در صدد اعمار آنها هستیم، بدون تردید، فاصله های موجود در منطقه را از بین خواهند برد و سرزمینها، بازارها، و مردمان دور دست را با هم نزدیک و متصل خواهند ساخت.
در روشنی چنین امکانات عظیم است که دور پنجم کنفرانس همکاری های اقتصــادی منطقــوی برای افغانستان اهمیت خاصی کسب میکند. در چهار دورِ قبلی این کنفرانس، که در کابل، دهلی جدید، آسلام آباد، و استانبول تدویر یافت، اصول فکری و برنامه های اساسی همکاری های اقتصادی افغانستان با منطقه پی ریزی شدند. آرزوی ما این است که دور پنجم این کنفرانس منجر به آغاز دورۀ جدیدی گردد که در آن برنامه های مشخص به منصۀ اجرأ گذاشته شوند و اثرات مثبتِ قابل لمسی را برای منطقه و افغانستان ببار آورند. برنامه های مشخصی که در اعلامیۀ نهائی این کنفرانس گنجانیده شده اند، میتوانند این نیاز عمده را برآورده سازند. دور پنجم کنفرانس همکاری اقتصادی منطقوی برای افغانستان باید امر همکاری اقتصادی منطقوی را از مرحلۀ حرف به مرحلۀ عمل سوق دهد.
جلالتمآبان،
بیائید دست به دست هم دهیم و مشکلات و موانعی را که مانع خوشبختی ملت های مان میشوند، با همکاری و اشتراک مساعی همه جانبه، از فرا راه خـــود برداریم. سعادت، امنیت، و پیشرفت مادی و معنوی متاع های انحصاری ای نیستند که به عدۀ معدودی در جهان تعلق داشته باشند. ما نیز میتوانیم به آسانی به این اهداف برحق و والای بشری دست یابیم. شرط اساسی مؤفقیتِ ما در اینراه همانا همکاری و همیاری میان کشور های مان خواهد بود. این همکاری و همیاری زمانی به نتیجۀ مطلوب واصل خواهد شد که ما خوشبختی ملتهای خود را در خوشبختی سایر ملتهای منطقه جستجو نموده و در راه انکشاف اقتصادی و اجتماعی همدیگر همسفر و هم پیمان شویم.  
از توجه شما متشکرم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا