فرهنگ

سیمینار علمی و پژوهشی ( دهمین سال وفات اکامیسین دکتورعبدالاحمد جاوید ) برگزار شد

 

 کابل باختر/ 17/ دلو

باقرائت پیام حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان سیمینار علمی و پژوهشی دررابطه به دهمین سال وفات اکادمیسین دکتور عبدالاحمد جاوید ، امروز در پوهنتون کابل آغاز یافت .

به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، دراین سیمینار که به اشتراک شماری از وکلای پارلمان ، دانشمندان ، پژوهشگران ، فرهنگیان و شماری از مسوولین وزارت تحصیلات عالی و اکادمی علوم برگزار شده ، درآغاز پیام حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان توسط داکتر عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی خوانده شد که در قسمت پیام گفته شده : ده سال قبل دانشمند نستوه و فرزانه ، آموزگار حلیم ، دلسوز و مهربان ، پژوهشگر پرتلاش و جستجو گر اکادمیسین  ، پوهاند دکتور عبدالاحمد جاوید نقاب به روی خاک کشید و از ما جدا شد و به این ترتیب افغانستان دانشمندکم بدیل ، قافله سالار و استاد فرهنگیان امروزین خود را ازدست داد.

 روانشاد جاوید از سال های دهه بیستم صده روان هجری خورشیدی حتی دردوران تحصیل به کار های فرهنگی ، نوشتن و ترجمه آغاز کرد.

درآن زمان به زبان های خارجی بلدیت داشت و از زبان های دیگر به زبان های دری و پشتو ترجمه میکرد و ترجمه هایش در مجله کابل و دیگر نشریه ها موقوف کشور نشر میشد.

همچنان دراین پیام از وزارت تحصیلات عالی و اکادمی علوم بخاطر راه اندازی این سیمینار به قدردانی یاد گردیده است.

متعاقباً پیام دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ توسط جلال نورانی مشاور آن وزارت خوانده شد که در بخشی آن گفته شده : ده سال قبل از امروز یکی از شایسته ترین و با دانش ترین فرزندان این سرزمین در دیار غربت چشم از جهان بست .

 نویسنده و پژوهشگر توانای وطن که در زبان و ادب دری درجه داکتری و به خاطر تالیفات فراوان و تحقیقی خویش بالا ترین درجه علمی یعنی اکادمیسین را بدست آورده بود و به حیث رییس پوهنتون کابل نیز کار میکرد.

 همچنان دراین سیمینار پیام های اکادمی علوم ، کانون فرهنگی حکیم ناصر خسروبلخی ، انجمن قلم افغانستان توسط نماینده گان آن ارگان ها خوانده شد.

 درجریان این سیمینار داکتر اخشید جاوید پسر مرحوم جاوید صحبت نموده ضمن آن که از برگزارکننده گان سیمینار به قدردانی یاد نمود ، در رابطه به زنده گی پربار و فرهنگ آفرینی های اکادمیسین دکتور عبدالاحمد جاوید معلومات داد.

 همینگونه شکریه بارکزی نماینده مردم درولسی جرگه و پوهنوال حبیب الله حبیب رییس پوهنتون کابل نیز دررابطه به شخصیت علمی و فرهنگی و ابعاد مختلف زنده گانی اکادمیسین جاوید صحبت نمودند .

 درمجلس علمی سیمینار که بعداز ظهر برگزار شد، شماری از دانشمندان مقاله های تحقیقی و پژوهشی خویش را که به مناسبت این سیمینار نوشته بودند ، قرائت کردند.

 کار سیمینار برای فردا نیز ادامه میابد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا