اقتصاد

کارکرد های وزارت معادن نوید بخش برای آینده مردم افغانستان ميباشد

 

بتاسی از فرمان شماره   ۴۵    ریيس جمهور وحید الله شهرانی وزیر معادن کشور  روز جمعه  28 ميزان در رس هیئت کابل را به قصد ولایت بلخ ترک کرد.

 وزیر معادن کشور هنگام مواصلت به میدان هوائی شهر مزار شریف از طرف   مسولین  و کارمندان ولایتی  وزارت معادن مورد استقبال قرار گرفت  و سپس با هئیت همراه به ساعت ۷:۰۰ شام از جریان کار در  فابریکات  کود و برق مزار شریف دیدن نمود .

 شهرانی پس از استماع  پیشنهادات کارگران فابریکه کود و برق مزارشریف ، حالت مالی این دو فابریکه  را در حال حاضر نسبت به گذشته بهتر توصیف کرد و برای رفع نگرانی کارگران اضافه داشت  که  ترمیم فابریکات کود و برق امر ضروری است  و با  ترمیم پایپ لاین سابقه وهمچنان احداث  پایپ لاین جدید و وصل شدن چاه های تحت پلان  احیایی مجدد  ، خریداری تجهیزات تخنیـــــــکی و سرمایه گذاری مجــــــدد  ( در بخش کود و برق به ارزش  ۳۲ میلیون دالر )  ظرفیت تولیدی کود   ۵۰ پنجاه هزار تن   و از برق تا ۳۶ میگاوات افزایش میابد   و این پروژه بین دوازده تا هژده ماه  آینده  تکمیل خواهد شد .

همچنان وزیر معادن کشور روی  آموزش و استخدام افراد جوان تاکید نمود وبه  مسوولین این دو فابریکه  هدایت داد تا برای بلند بردن ظرفیت کاری ، حقوق کارگران که در پروسه  تولید سهم فعال دارند طرح معقول  را ترتیب نمایند .

صبح روز ۲۹ میزان وزیر معادن کشور  با هیئت همراه بمنظور باز دید ازساحات نفتی انگوت و قشقری ( ساحات نفتی مربوط به  حوزه نفتی آمو دریا )  شهر مزار شریف  را به قصد ولایت سرپل ترک کرد  ،هئیت حین  رسیدن به ولایت سرپل از طرف  جناب عبدالجبار حقبین والی ولایت سرپل ، مسوولین ملکی و امنیتی و رئیس و اعضای  شورای ولایتی  این ولایت مورد استقبال قرار گرفتند  ، وزیر معادن کشور با والی ولایت سرپل  پس حضور یابی  در ساحه انگوت همراه  با  بزرگان  ، نماینده گان  مردم  و مسوولین دولتی این ولایت ،  این روز را روز تاریخی برای همه مردم افغانستان خوانده ، روند استخراج و یا تولید  مواد نفتی خام را  به شکل دومدار با  باز نمودن وال های بزرگ  این چاه ها  اجازه داد

به این اساس شرکتW CNPCI در سال ۲۰۱۲ حدود  ( یکصدو پنجاه هزار ) بشکه نفت خام را از چاه های انگوت  و برای سال ۲۰۱۳ حدود   یک میلیونو وپنجصد هزار بشکه نفت  در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۲۵۰۰۰۰ (دو میلیون و دو صدو پنجاه هزار) بشکه از چاه های انگوت و قشقری استخراج خواهد داشت .

پس  آغاز روند تولید تجارتی مواد نفتی خام  از چاه های انگوت  هئیت به ساحه نفتی  قشقری رفته و  از جریان حفر و برمه کاری چاه های جدید  بلاک  نفتی قشقری دیدن نمود .

وزیر معادن کشور  حین باز دید از ساحه نفتی قشقری  بهره گیری از این منابع را برای مصوونیت اقتصادی  و خود کفایی افغانستان موثر خواند و اضافه داشت که با آغاز کار  در ساحه قشقری  تولید تجارتی مواد نفتی  روزانه ۲۰۰ تن  خواهد بود .

شهرانی  از استخدام ۲۱۰۰ تن افغان به اساس نیازمندی در این پروژه ( ۹۰۰ تن مستقیماً در پروسه اکتشاف و استخراج  و ۱۲۰۰ تن در پروژه های ضمنی مانند ساختمانی ، خدمات و سایر بخش ها   ) از طرف کمیسیون  موظف  تحت نظر والی ولایت سرپل  نیز به مردم  اطمینان داد و از آغاز روند داوطلبی معدن مس بلخاب و علاقمندی سرمایه گذاران به این معدن  غرض آگاهی عامه با رسانه ها  صحبت نمود .

متعاقباً وزیر معادن کشور با والی و بزرگان این ولایت در مورد وضعیت اقتصادی مردم ولایت سرپل تبادل نظرنمودند و ضمناً پس از بحث در مورد  تطبیق پروژه های اقتصادی از تعمیر واحد ولایتی مربوط به این وزارت ( تعمیر تحت ساختمان  مربوط به ریاست معادن ولایت  سرپل  )  دیدن نمود در این هنگام وزیر معادن کشور همچنان وعده داد  که با آغاز سال جدید مالی  بودجه لازم را بخاطر قیرریزی سرک  سر پل الی شبر غان در نظر گرفته خواهد شد تا جریان انتقال نفت استخراج شده  به سهولت صورت گیرد .

هئیت عصر همین روز وارد ولایت جوزجان  شهر شبرغان  شد و درحومه  تصفیه خانه گاز جرقدوق  واقع ساحات گاز دار شبرغان از طرف والی آن ولایت  محمد عالم ساعی ، حاجی فقیر محمد  جوزجانی معاون ولایت ، مولوی حیات رئیس شورای  ولایتی، قوماندان امنیه و رئیس امنیت ملی ولایت جوزجان  استقبال گردید .

وزیر معادن کشور بعد از بازدید  از تصفیه خانه سابقه جرقدوق شبرغان  ضمن  صحبت در مورد پروژه های وزارت معادن در این ولایت  با مسوولین از قرار داد جدید احیا و باز سازی هشت حلــــــــــــــــــقه چاه گاز دار شبرغان که با  شرکت پترولیم  تـــــــــــــــــرکیه به امضا رسید ه است نیز متذکر شد.

وی همچنان از چگونگی احتمال ایجاد  اولین دستگاه تصفیه نفت بنابر معقولیت آن در منطقه جرقدوق شبرغان که کار مطالعاتی آن همین اکنون ادامه دارد ، نیز خبر داد .

والی ولایت جوزجان در این دیدار حمایت  خود از پروژه های وزارت معادن  اعلام داشت و از وضعیت خوبی امنیتی و نبود فساد اداری  در این ولایت سخن گفت  وبرای  تامین امنیت کامل  این پروژه  ها وعده همکاری سپرد .

صبح روز ۳۰ میزان وزیر معادن  وهئیت همراه از وضعیت و حالت موجوده تصدی افغانگاز،ریاست تفحصات ، شبکه توزیع گاز ، ساحات رهایشی افغان گاز ومرکز توزیع گاز فشرده یا  CNG دیدن نموده و با استماع پیشنهادات مسوولین این واحد ها وحل معضلات شان  هدایات لازم صادر نمود .

به ساعت ۹:۳۰ دقیقه  صبح همچنان روز هئیت از شهر شبرغان و ولایت جوزجان راهی ولایت  فاریاب شد ، حین مواصلت هئیت به  ولسوالی اندخوی  هئیت از طرف محمد الله بتاش  والی ولایت فاریاب ، عده از اعضای  شورای ولایتی ،مسولین دولتی و بشیر احمد تنیج و محمد هاشم اورتاق نماینده مردم فاریاب در ولسی جرگه ، عده از علما و موسفیدان  آن ولایت  استقبال شد  .

در نشستی که  بمنظور تشریح و توضیح  پروژه های وزارت معادن  برای مسوولین ولایت فاریاب و نماینده گان مردم  ولایت فاریاب دایر

شده  بود وزیر معادن کشور درولسوالی اندخوی از تکمیل شدن  تحقیقات سایزمیکی که چندی  قبل از بودجه  انکشافی وزارت معادن  به مبلغ ۷ میلیون دالر  توسط کمپنی Terrasies کانادا ئی  صورت گرفت  ، معلومات مفصل داد و این ولایت را یکی از ولایات صاحب ذخایر بزرگ معدنی توصیف نمود و متعاقبا عبدالجلیل جمرانی ریس عمومی پالیسی  و انکشاف برنامه  های وزارت معادن و همچنان انجنیر نظرمحمد مسوول نفت وگاز شمال   نتایج مطالعات سایزمیک  ساحات گاز دار فاریاب(شرین تگاب ) را با مسوولین و نماینده گان شورای ولایتی و بزرگان اقوام ساکن در فاریاب توضیح و تشریح نمود

به تعقیب این نشست  هئیت با اشتراک کننده گان نشست از ساحه  گاز دار  که بین منطقه  خان چهار باغ  و بندر آقینه  در سرحد  ترکمنستان موقعیت دارد  و مطالعات تخنیکی و کار سایزمیک ان تکمیل شده است  دیدن نمود .

بتاش والی ولایت فاریاب  که تازه به این سمت معرفی شده اند حمایت کامل شانرا از این پروژه  و سایر پروژه های معادن  ا علام داشت  و مسوولین ملکی و امنیتی  این ولایت ، رئیس شورای ولایتی  فاریاب  برای تامین امنیت پروژه اظهار آماده گی نمودند و پشتیبانی  حمایت مردم فاریاب را از وزارت معادن  و حکومت اعلان نمود.

هئیت شام  روز ۳۰ میزان و اول عقرب به کابل برگشت .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا