اقتصاد

جاپان یكصد و یازده ملیون دالر را در پروژه های انكشافی افغانستان مصرف میکند

كابل/20/حوت/باختر

قرار است جاپان یكصد و یازده ملیون دالر امریكایی را در شش پروژه عمرانی در افغانستان به مصرف برساند.

به گزارش آژانس باختر،‌ جاوید لودین معین سیاسی وزارت امور خارجه امروز توافقنامه را با ریچیرو تكاشی سفیر جاپان در كابل به امضا رسانید كه به موجب آن جاپان یكصد و یازده ملیون دالر امریكایی را در شش پروژه عمرانی در افغانستان به مصرف برساند.

توسعه پاركینگ طیارات در میدان هوایی بین المللی كابل،‌ احداث و ساختمان میدان هوایی بامیان، ‌احداث و توسعه یك جاده درشمال كابل غرض جلوگیری از ازدحام ترافیك،‌ اعمار تعمیر جدید فاكولته كمپیوتر ساینس پوهنتون كابل و تجیهز آن، ‌تمویل پروژه های آبرسانی و احداث جاده های فرعی در ساحه ده سبز كابل و ایجاد یك پروژه كمك های نقدی برای وزارت مالیه افغانستان شامل شش پروژه است كه در توافقنامه جدید گنجاینده شده است.

جاوید لودین جاپان را یكی از مهمترین كشورهای جهان شامل در برنامه عمرانی افغانستان خواند كه كمك های آن كشور در بخش های چون توسعه و انكشاف، امنیت،‌ كمك های بشری و برنامه استقرار مجدد برای افغاسنتان صورت گرفته است.

جاپان در جریان ده سال گذشته حدود چهار ملیارد دالر را از طریق جایكا با افغانستان كمك نموده است.

قابل ذكر است كه هنگام امضا این توافقنامه عده از مسوولین بلند پایه دولتی و سفیر زیلاند جدید در كابل كه كشورش مشتركا"ً‌كار ساختمان میدان هوایی با میان را انجام خواهد داد شركت داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا