گزارش ها

روسیه خواستار حذف طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل نیست

کابل   باختر  ۲۰  جوزا 
با آن که از روسیه به عنوان یکی از حمایت کنندگان گروه طالبان در منطقه یاد می شود  مگر ایزوستیا  روز نامه معتبرروسیه گفته است که آن کشورقصد حذف طالبان از فهرست سازمان‌های غیرقانونی را ندارد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد ٬ روز نامه ایزوستیا چاپ روسیه در شماره اخیر خود به قول از منابع دیپلماتیک آن کشور نگاشته است ( روسیه گفت‌وگو درباره خارج کردن طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل را ضروری نمی داند زیرا وضعیت کنونی طالبان، مانعی برای گفت‌وگوی این گروه با کابل ایجاد نمی‌کند.)
یک منبع دیپلماتیک روسیه به این روز نامه گفته است (دیدارهایی که در مسکو برگزار شد مذاکره بین روسیه و افغانستان نبود. ما فقط حل و فصل صلح‌آمیز را ترویج دادیم، بنابراین بازبینی وضعیت تروریستی طالبان بی‌معنی است ومذاکره بدون تغییر وضعیت طالبان  نیز ممکن است و تماس با طالبان نقض قوانین سازمان ملل محسوب نمی‌شود زیرا این تماس‌ها به روند صلح کمک می‌کند.)
این گفته ها در حالی بیان می شود که باری ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان در اولین تماسی که میان طالبان و آن کشور از مجرای پاکستان برقرار شده بود طرفداری مسکو را در قسمت دور شدن نام رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل بیان داشته بود و آن را گامی به سوی ترغیب طالبان به روند صلح خوانده بود .
روسیه از چندسال به اینطرف تماس هایی با طالبان داشته است حتا اخباری مبنی بر همکاری های تسلیحاتی روسیه با طالبان نیز وجود دارد.
روسیه همکاری تسلیحاتی با طالبان را رد می کند مگر از داشتن رابطه سیاسی با این گروه انکار نمی کند و تاکید دارد که تماس مسکو با طالبان حرکتی برای اعاده صلح در افغانستان است .
باآن که روسیه در ابتدا از دور شدن نام رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل تاکید داشت مگر اکنون در این راستا هیچ گامی نبرداشته است .
باری یک مقام روسی اعلام کرد که روسیه مخالف بازگشت مجدد امارت اسلامی طالبان است و می خواهدکه طالبان یک بخشی از دولت آینده افغانستان باشد.
ایران متحد راهبردی روسیه در منطقه نیز همین عقیده را دارد و مخالف شکل گیری مجدد امارت اسلامی طالبان است.
مگر این که ٬حالا منابع دیپلماتیک روسیه به صورت واضح مخالفت شان را از دور شدن نام رهبران طالبان از تحریم های سازمان ملل ابراز می دارند نشان دهنده آن است که در رابطه روسیه و طالبان تغییراتی به میان آمده باشد.
آگاهان سیاسی افغان به این باور اند که روسیه و امریکا در جنگ نیابتی شان در افغانستان هر دو طالبان را ابزار و وسیله کرده اند  و روسیه با استفاده از سردی روابط امریکا با پاکستان خوبتر توانست که طالبان را به جال خود بیندازد.
مگر انکشافات اخیر و انجام شش دور مذاکره میان طالبان و امریکا ٬ نشان داد که امریکا حاضر نیست طالبان را به آسانی در اختیار مسکو قرار دهد بل آخرین استفاده ها را باید از این گروه داشته باشد.
شش دور مذاکراتی که امریکا و طالبان نسبت به نتایج آن خوشبین اند طالبان وامریکا را بازهم با هم نزدیک کرده است حرفی که به مزاج مسکو برابر نیست.
آگاهان سیاسی افغان می گویند که حالا روسیه راه های فشار برطالبان را تجربه می کند و گفته های اخیر ایزوستیا نشان دهنده حرکت روسیه در راستای تحت فشار قرار دادن  طالبان است.
روسیه خارج شدن طالبان را از فهرست سیاه سازمان ملل ضروری نمی داند بل ظاهر شدن طالبان در مسکو و یا دوحه راهم برای این گروه حرف کلان می داند.
جنرال عبدالواحد طاقت آگاه امور سیاسی می گوید که اظهارات ضد ونقیض روسیه بیانگر حس انتقام جویی از امریکاست.
وی می افزاید که روسیه با چنین اظهارات خواستار ادامه جنگ در افغانستان است واز این طریق می خواهد امریکا را بیشتر به چالش بکشاند وانتقام خود را از افغانستان بگیرد.
طاقت ادامه داد هر گاه روسیه خواستار عدم حذف نام طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل نبود پس چرا در برابر بیرون شدن طالبان از زندان گوانتانامو مخالفت نکرد و چرا طالبان را برای مذاکره به مسکودعوت کرد ؟
طاقت می گوید که روسیه کوشید که طالبان را از کنارامریکا دورکند تا در وجود طالبان از امریکا انتقام گیرد و درانجام  این برنامه تا اندازه یی هم موفق بود.
شینکی کروخیل نماینده مردم در مجلس نمایندگان به این باور است که هرگاه حکومت مرکزی روسیه ویا هم وزارت خارجه آنان چنین اظهارات داشته باشند نشان دهنده آن است که حکومت روسیه می خواهد بر طالبان فشار وارد کند .
کروخیل افزود، روسیه از طالبان توقعاتی داشت،  شاید روی برخی موارد به تفاهم نرسیده باشند  و روسیه به این طریق می خواهد بر طالبان فشار وارد کند تا به اهداف خود برسد .
انکشافات اخیر نشان می دهد که طالبان مهره اساسی در بازی های استخباراتی وجنگ های نیابتی کشور های بیرونی در افغانستان اند گاهی به یک سو می لغزند و گاه به سوی دیگر، گاه در محور سیاست منطقه یی روسیه قرار می گیرند و گاهی هم در محور سیاست های منطقه یی امریکا .
آنچه مهم است عدم تعهد این گروه در خط منافع ملی است. فرزانه ٬صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا