اخبارصحت

راه های موثر جلوگیری از شیوع کوید۱۹ و چگونگی مبتلا شدن به این ویروس

بامیان/ 22 جدی/ باختر

کوید۱۹، یک مرض ویروسی ساری است که به گونۀ مستقیم از یک فرد مصاب به فرد سالم انتقال می کند.

این ویروس که برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۰ در ایالت ووهان کشور چین شیوع پیدا کرد و از آنجایی که از طریق تنفس انتقال پیدا می کرد، بسیار زود به کشور های بزرگ جهان نیز سرایت کرد که حتی سیستم صحی جهان را به چالش کشاند.

کشور های بزرگ جهان به خاطر جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس به سایر افراد، اقدام به وضع قرنطین شهر ها، مکان های پر رفت و آمد، تعطیلی نهاد های آموزشی، تست گرفتن عمومی و ساخت واکسین آن کردند.

کشور های چین، جاپان و کوریای جنوبی در اوایل که واکسین وجود نداشت در امر مبارزه با این ویروس موفقانه عمل کردند و توانستند جلو شیوع سریع این ویروس را بگیرند. با این حال مسوولان صحی در بامیان می گویند: از شیوع بیشتر این ویروس به سایر افراد می توان با ترزیق واکسین، پوشیدن ماسک، مراعات کردن حفظ الصحه شخصی و محیطی، شستن دست ها با آب و صابون، ضد عفونی کردن دست ها، پوشیدن دستکش و رعایت کردن فاصله اجتماعی جلوگیری کرد.

داکتر حسین علی مستمند یار، مسوول سابق شفاخانه بیست بیستر کوید۱۹ بامیان( این شفاخانه فعلاً مسدود شده است) به محمد زمان باهنر خبرنگار آژانس باختر گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کوید۱۹ و مصاب شدن افراد، سازمان های صحی جهان تاکید می کنند، تا افراد جامعه به خاطر بلند بردن معافیت بدن شان واکسین ترزیق کنند.

مستمند یار می افزاید: تا حال به خاطر مبارزه با این ویروس، کشور های جهان به خصوص امریکا، چین و هند واکسین این مرض را ساخته اند که مقدار زیادی از این واکسین ها ساخته شده توسط کشور یاد شده به کشور ما هم استعانت شده است و افرادی که این واکسین ها را دریافت کرده اند در مقابل این ویروس معافیت بدن شان بلند رفته است.

وی می گوید به اساس یافته های مسوولان صحی افرادی که واکسین کوید۱۹ را دریافت کرده اند، زمانی که به مرض کرونا مصاب شده اند، به آسانی توانسته اند بر آن غلبه نموده و همانند ریزش عادی سپری کنند.

همچنان داکتر باقر حسنی، یکی از مسوولان صحی در بخش کوید۱۹ در بامیان نیز می گوید: بهترین راه برای جلوگیری از این ویروس واکسین است، پوشیدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، رعایت حفظ الصحه شخصی و محیطی و قرنطین مراحل بعدی جلوگیری از این مرض واگیر هست.

وی تاکید می کند: تا زمانی که واکسین این ویروس کشف نشده بود ما مجبور بودیم راه های دیگری را برای جلوگیری از مصاب شدن به این ویروس در پیش بگیریم اما حالا که خوشبختانه واکسین این مرض کشف شده است، ما همه باید خود را در مقابل این مرض واکسین کنیم.

داکتر حسنی در مورد مفیدیت بلند بردن سطح آگاهی جامعه در مورد این ویروس می گوید: آگاهی دهی و افزایش دانش در قسمت جلوگیری از این ویروس واقعاً مفید است، به هر اندازه که در این مورد آگاهی دهی شود به همان اندازه سطح شیوع این مرض کاهش پیدا می کند؛ پس ما باید برای بلند بردن سطح آگاهی جامعه خود تلاش های جدی و موثر نماییم.

در همین حال قدیر شهاب یکی از فعالان مدنی بامیان نقش جوانان را در قسمت مبارزه با این ویروس مهم خواند و گفت: جوانان نقش ارزنده و مهم در قبال مبارزه با کرونا دارد، چون اکثر جوانان تحصیل کرده اند و به علم و فرضیه های علمی باورمند اند.

به گفته وی، نگاه جوانان، نگاه سنتی نیست که همه چیز را واگذار به سرنوشت یا تقدیر کنند، بلکه بیشتر به علم و دست‌آوردهای علمی باورمند اند، از سوی دیگر، جوانان قدرت مبارزه بیشتری دارند چه به لحاظ فزیکی و یا هم به لحاظ روانی.

وی در قسمت مسوولیت جوانان در امر مبارزه با این ویروس می گوید: مسوولیت جوانان این است که نخست خودشان قواعد و دستورات صحی را رعایت نموده و به دیگران نیز تفهیم کند، از سوی دیگر، مسوولیت جوانان است تا در سطح قریه جات آگاهی دهی نمایند.

در عین حال مسعود اختیاری مسوول رادیو نسیم در بامیان نقش و جایگاه رسانه ها را در امر اطلاع رسانی و همگانی سازی مواد بهداشتی به خاطر انسجام افکار عمومی در امر مبارزه با ویروس واگیر کرونا مهم و مؤثر دانسته؛ می گوید: امراض واگیر و همه گیرِ مثل کرونا نیاز به اطلاع رسانی جامع، به موقع و دقیق دارد؛ و در این راستا باید رسانه های دیداری، شنیداری و چاپی همه با هم بسیج شوند تا در سطح محلات مردم را از خطرات این ویروس آگاه کنیم.

وی می افزاید: رسانه ها می توانند با نشر و پخش مواد آموزشی و آگاهی دهی به تک تک شهروندان یک شهر از پیر و جوان گرفته تا کودک اطلاع رسانی کنند و مردم را در قسمت چگونگی جلوگیری از این ویروس کمک کرده و نجات بدهند.

داکتر مستمندیار ضمن ابراز نگرانی از موج پنجم و نوع جهش یافتۀ اومیکرون این ویروس می گوید: ما باید از کمترین امکانات لازم استفاده مؤثر کنیم، اگر دسترسی به واکسین داشته باشیم، باید حتما خود را واکسین کنیم تا در برابر این ویروس معافیت حاصل شود.

داکتر مستمند یار، در مورد واقعات فعلی کرونا در بامیان می گوید: از چند ماه به این سو به نسبت بسته شدن پروژه کوید۱۹ در آن ولایت، هیچ نمونه از مریضان کوید۱۹گرفته نشده است و ما نمی دانیم چه تعداد افراد به این ویروس آلوده شده است.

وی ابراز امیدورای نمود که قرار است چهار تیم RRT توسط سازمان صحی جهان در بامیان فعال شود که در ولسوالی های این ولایت از بیماران نمونه گیری کند و در آن صورت از شیوع بیشتر ویروس کرونا در بامیان جلوگیری خواهد شد.محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا