سیاست

جامعه مدنی هرات از وضعیت کنونی کشورنگران اند

هرات /۱۶دلو/ باختر
شماری از فعالان مدنی در هرات با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی کشور میگویند که متاسفانه سرنوشت نامعلوم انتخابات و صلح، زندگی مردم افغانستان را در تمامی بخش ها فلج ساخته و تحت تاثیر قرار داده است.
فعالان مدنی آن ولایت طی یک کنفرانس خبری می گویند که تعلل در اعلام نتیجه انتخابات بیشتر عرصه های زندگی مردم کشور را تحت تاثیر قرار داده است، آنان اما در این کنفرانس خبری از ادامه این روند ابراز نگرانی می کنند و می گویند که با طولانی شدن این موضوع زندگی مردم بیشتر تحت تاثیر تبعات منفی قرار خواهد گرفت.
سید اشرف سادات عضو جامعه مدنی در هرات اما میگوید که در کنار این موضوع ابهامات روند صلح نیز برای مردم مشکل ساز شده است.
سادات می گوید که چالش تعیین تیم مذاکره کننده صلح نیز برای مردم افغانستان نگرانی هایی را به بار آورده است.
سادات تاکید دارد که عدم وجود وحدت نظر میان سیاسیون، دولت مردان و طالبان بر نگرانی های شهروندان کشور افزوده است.
سادات همچنان فقر، بیکاری، ناامنی ها و بسیاری از معضلات دیگر را از پیامدهای منفی وضعیت جاری کشور می داند.
در عین حال فرشته یعقوبی یکی دیگر از فعالان مدنی هرات نیز بر این باور است که وضعیت کنونی کشور سبب شده است تا مردم افغانستان  با این ناامیدی های ایجاد شده نتوانند بر سرنوشت شان تصمیم درست و روشنی بگیرند.
وی اما تاکید دارد که باید مشخص شود که چه کسانی از حقوق، دست آوردها و ارزش های زنان دفاع کرده است و تصمیم گیری می کنند.
وی تاکید دارد که باید زنان خود در هرم تصمیم گیری قرار بگیرند و بر سرنوشت شان برای تعیین حقوق، ارزش ها و دست آوردهای شان حاکم باشند.
با این همه در اعلامیه مطبوعاتی گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان در زون غرب نیز چنین تاکید شده است که صلح افغانستان نباید از سوی برخی حلقات به گروگان گرفته شود، آنان در این اعلامیه گفته اند که دولت، سیاسیون و جریان های فکری باید پیش از آغاز گفت و گوهای صلح میان افغانان، اجماع ملی را در کشور به هدف نمایندگی درست از مردم افغانستان شکل دهند.
آنان همچنان در این اعلامیه ابراز داشتند و از طالبان خواسته اند که از جنگ دست بردارند و از طریق پروسه سیاسی در ساختار جامعه افغانستان سهم فعال بگیرند.ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا