جهان

کاسترو رهبر انقلاب کیوبا درگذشت

هاوانا – رویترز  و ایرنا –  6 قوس – باختر
فیدل کاسترو رهبر پیشین و بنیان گذار انقلاب کیوبا در سن 90 سالگی درگذشت.
به گزارش آژانس باختر به نقل از خبرگزاری رویترز، تلویزیون کیوبا به نقل از رائول کاسترو برادر فیدل کاسترو، رهبر کنونی انقلاب این کشور اعلام کرد که  فیدل کاسترو پس از سالها تحمل بیماری  بامداد  امروز در گذشت.
نشریه راشیا تودی گزارش داد که طبق وصیت فیدل کاسترو، جنازه اش سوزانده خواهد شد.
به نوشته خبرگزاری رویترز فیدل کاسترو در انقلاب سال 1959 به قدرت رسیدو به مدت 49 سال در قدرت بود. کاسترو از سال 2006 از مریضی روده رنج میبرده است.
کاسترو با اراده آهنین یک حکومت تک حزبی را ایجاد نمود و خود به یک شخصیت مرکزی در  دوران جنگ سرد تبدیل شده بود.
وی توسط امریکا و متحدان آن یک شخص شرور و اهریمن  توصیف میشد اما از سوی بسیاری از چپ گرا ها در سراسر جهان به ویژه  انقلابیون  سوسیالیست در امریکای لاتین و افریقا  تحسین میشد.
درگذشت فیدل کاسترو پایان بخش عصر از رهبران سوسیالیست است که مائو تسه تونگ چین، کیم ایل سونگ کوریای شمالی و نیکیتا خروشچف و لئونید بریژنف شوروی سابق از آن جمله می باشند. وی با پنج دهه زمامداری کیوبا، پس از ملکه الیزابت بریتانیا و پادشاه تایلند بیشترین دوران حکمرانی را به خود اختصاص داد.کاسترو ریکارددار طولانی ترین سخنرانی ها بود و بر اساس اطلاعات مندرج در نشریه سازمان ملل متحد، در 26 سپتامبر 1960 به مدت 4 ساعت و 29 دقیقه در مجمع عمومی سخنرانی کرد. وی در تاریخ 24 فبروری 1998 نیز پس از آنکه مجلس ملی کیوبا او را برای 5 سال دیگر به ریاست جمهوری انتخاب کرد به مدت 7 ساعت و 30 دقیقه به سخنرانی پرداخت.
فیدِل آلخاندرو کاسترو روث، سیاستمدار و رهبر انقلاب کیوبا در 13 اگست 1926 به دنیا آمد. وی علاوه بر رهبری انقلاب کیوبا، از سال 1959 تا 1976 به عنوان صدراعظم کیوبا و سپس به عنوان رئیس جمهور این کشور از سال 1976 تا 2008 مشغول فعالیت بود. حزب سوسیالیست کیوبا طی سال های 1965 تا سال 2011 به رهبری وی اداره ‌شد. در دوران زمامداری او در کیوبا صنایع و تجارت ملی‌سازی شد و اصلاحات سوسیالیستی در این کشور عملی شد. کاسترو همچنین دو دوره منشی عمومی جنبش عدم تعهد بود. مردم کیوبا و طرفدارانش در جهان او را قهرمان ضد امپریالیسم و کسی که توانسته استقلال کیوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می‌دانند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا