جامعه

رکود صنعت مسگری دربغلان

پلخمری / باختر/ 18/ جوزا
صنعت مسگری که یکی از صنایع دستی، قدیمی محسوب میگردد، فعلاً دربغلان درحال رکود و رو به سقوط میباشد.
این صنعت را جز شاخه های آهنگری میباشد، سابقه تاریخی ،باستانی و بس طولانی همزمان با روی کار آمدن مس دراین سرزمین داشته که با مرور زمان این صنعت انکشاف نموده اما متاسفانه این صنعت دربغلان پس از دهه های هفتاد – هشتاد به بعد درحال رکود و روبه زوال نهاده است .
خلیفه سمیع یکتن از مسگران کوچه مسگری شهر پلخمری ضمن ابراز تاسف ازسقوط این صنعت ملی به آژانس باخترگفت: قبلاً تمامی ظروف منازل از قبیل دیگ ، کاسه ، غوری ، ملاقه ،کفگیر، چلوصاف ، آفتابه ، لگن و سماوار از مس تهیه و به دیزاین های مقبول و زیبا به بازار عرضه میگردید، اما متاسفانه با روی کار آمدن ظروف نکلی وچینی و از سوی هم عدم توجه دولتمردان ما به این صنایع ملی باعث آن گردید تا صنعت مسگری که زمانی از رونق خاصی درپلخمری برخوردار بود به رکود مواجه  گردد.
از خلیفه عینی، اسماعیل، سید رسول، حاجی رشید میتوان به حیث پیش کسوتان این صنعت درپلخمری یادکرد .
وی اضافه کرد، این افراد صنعت مسگری را رها نموده و به صنعت حلبی سازی رو آوردند.
حاجی وحید رییس اتحادیه مسگران بغلان ضمن گلایه از دولتمردان مبنی برعدم توجه به رشد و حمایت صنایع ملی کشور علت اصلی رکود این صنایع را واردات اجناس چینی ازپاکستان وهم کاهش واردات مس و بلند رفتن سرسام آور مواد مورد ضرورت مسگران وانمود کرد.
وی علاوه کرد، ما از دولت میخواهیم تا عطف توجه لازم برتمام مسگران نموده و با ایجاد پارک های صنعتی صنایع ملی را تقویت بخشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا