سیاست

اعلامیه ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت قیام حماسی مردم هرات در ٢٤ حوت

کابل باختر 24 حوت
بیست وچهارم حوت مصادف است با قیام خونین و خودجوش مردم مسلمان هرات در برابر رژیم كمونیستی حاكم در كشور كه به مثابه یكی از حماسی ترین حركت های انقلابی و پیشتاز، جهاد مقدس اسلامی را شور وابعاد تازه ای بخشید.
این حركت مردمی كه در واكنش به جنایات رژیم كمونیستی علیه دین وارزش های ملی درسحرگاه بیست و چهارم حوت ١٣٥٧ آغاز شد، قدرت اراده و خشم عاصی و مشتعل مردم به جان آمده را به نمایش گذاشت و هول و هراس عظیمی بر جان مزدوران رژیم وابسته افگند، چنان كه جلادان رژیم سراسیمه و دیوانه وار، مرد و زن و پیر و جوان را به رگبار بستند و هزاران تن از شهروندان عادی و بی دفاع هرات را به خاك و خون افگنده، سرك های این شهر را از خون جوانان و زنان و اطفال رنگین ساختند.
ماشین جنگی رژیم اگرچه فریاد آزادی خواهی مردم هرات را در نفیر رگبار مسلسل ها و غرش تانگ ها درهم شكستند اما طنین آواز آزادی خواهی مردم هرات از فضای غم گرفته و سرخ رنگ این شهر فراتر رفت و آتش خیزش های مردمی علیه رژیم كمونیستی را در تمامی كشور دامن زد و مشتعل تر ساخت.
قیام بیست و چهار حوت هرات بی گمان یكی از نخستین حركت های مردمی در افغانستان بود كه صرفا با انگیزه خالص دین خواهی و پاسداری از ارزش های اسلامی و ملی صورت گرفت.
ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان حماسه خونین ٢٤ حوت هرات را یكی از فصل های مهم تاریخ مبارزات مردم مسلمان افغانستان دانسته، یاد و خاطرۀ شهداء وقهرمانان این حماسه شور انگیز تاریخی را گرامی می دارد.
ریاست اجراییه، نظام كنونی، دموكراسی وآزادی های موجود را محصول جان فشانی و قربانی های فراوانی می داند كه مردم افغانستان در طول دوران جهاد و مقاومت به ویژه در بیست وچهارم حوت ١٣٥٧ تقدیم دین و وطن كردند و این فداكاری و مجاهدت بعد از گذشت بیش از سه دهه از آن قیام مردمی همچنان ادامه دارد.
ریاست اجراییه برای حفظ و تداوم خط مبارزاتی ملت افغانستان، دفاع از اهداف و آرمان شهداء، حفظ و تداوم ارزش های مدرن، آزادی های اساسی و نیل به عزت و سعادت ملی از بذل هیچ نوع مساعی دریغ نمی ورزد و یاد و خاطره شهداء، مخصوصا شهیدای حماسه بیست وچهار حوت هرات را در كانون خاطرات حماسی تاریخ جهاد افغانستان زنده و پایدار نگاه می دارد و به روان پاك جان باختگان راه آزادی و استقلال وطن درود می فرستد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا