جامعه

نگرانی مادران کارمند از افزایش پول حق الشمول کودکان درشیرخوارگاه وکودکستان های محل کار

کابل باختر/ 24/ جدی
شماری از مادران کارمند در ادارات  دولتی ازبلندی اجرت شمولیت کودکان شان درکودکستان های محل مربوط کار، شکایت دارند.
این مادران مدعی اند که در مقابل مراقبت از کودکان شان درکودکستان های محل کارشان هزینه بیشتر از آنان مطالبه میشود و آنان نمی توانند دراین شرایط کودکان شان را درکودکستان های محل کارشان بگذارند.
صفیه مادری که کارمند وزارت امورزنان است و کودکش را به کودکستان محل کارش می گذارد ، به خبرنگار آژانس باختر گفت: از آغاز ماه جدی به وی گفته شده که ماهانه باید دربرابر مراقبت از کودکش مبلغ 400 افغانی به اساس فیصله جدید ریاست کودکستان ها بپردازد.
صفیه گفت: با معاش ماهوارش به مشکل امرار حیات میکند و پرداخت 400 افغانی در هرماه بخاطر کودکش او را به مضیقه اقتصادی قرارمیدهد.
راحله کارمند وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: درخانه کرایی زندگی دارند و شوهرش بیکار است و با معاش ماهوار با خانواده اش به مشکل گذاره میکند.
او گفت: مجبور است که دوکودکش را با خود به کودکستان این وزارت بیاورد ، اما پرداخت 600 افغانی ماهانه از توان او برنمی آید.
راحله گفت که هرگاه مادری دو کودکش را با خود بیاورد از کودک دومی اش پنجاه درصد پول تعیین شده اخذ میشود.
درخشان مادر دیگری که درکتابخانه عامه وظیفه دارد گفت: نظر به مشکلاتی که دارد ، باید سه کودکش را به کودکستان وزارت اطلاعات و فرهنگ بیاورد و او نمی تواند نظر به مقرره جدید هزینه سه کودکش را بپردازد.
او نیز مانند سایر مادران از بلند رفتن اجرت کودکستان های محل کارشاکی است و خواستار توجه جدی مقامها درزمینه شدند.
درخشان خاطر نشان کرد قبل بر این از هرکودک درکودکستان محل کار پنجاه افغانی می پرداخت.
ثریا صبحرنگ فعال حقوق زن درکمیسیون مستقل حقوق بشر به خبرنگار آژانس باختر گفت که نظر به درآمد ماهانه یک کارمند این مقرره جدید را دور از انصاف میباشد.
وی گفت که دراین زمینه به زودی ممکن با مقامها مسوول صحبت خواهد کرد.
خبرنگار آژانس باختر: این معضل مادران کارمند ادارات دولتی را با فروزان نظری رییس کودکستان های شهرکابل درجریان گذاشت.
وی گفت که تعدیلی را برای حل این مشکل به وزارت عدلیه فرستاده اند، ولی تاکنون درزمینه آن وزارت جوابی ارایه نکرده است.
خبرنگار آژانس باختر با وجود تلاش نتوانست درزمینه جواب مسوولان وزارت عدلیه را دریافت کند.
به هرصورت کودکستان های محل کار برای ایجاد تسهیلات به مادران کارمند در ادارات دولتی با درنظر داشت قانون اساسی و قانون خدمات ملکی که تامینات اجتماعی حق هر شهروند ایجاد شده و اگر در ماده پنجم این مقرره در رابطه به اجرت کودکستان های محل کار بازنگری نگردد و بسیاری از کودکان از امکانات و مزایای کودکستان ها محروم میشوند و این نه تنها حق تلفی در برابر کودکان خواهد بود بلکه درحق مادران کارمند ادارات دولتی نیز حق تلفی شمرده میشود و مادران جبراً بخاطر مراقبت از فرزندان شان باید کار در بیرون از منزل را ترک بگویند.
مقامهای مسوول با درنظر داشت این که کودکان آینده سازان کشور اند زمینه های سهل تر آموزش و پرورش آنها را مساعد بسازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا