سیاست

حامد کرزی: چین به عنوان همسایهء افغانستان و قدرت بزرگ جهان، میتواند نقش سازنده در تامین صلح در افغانستان داشته باشد

 

رئیس جمهور: افغانستان در مسیر درست در حرکت است

كابل باختر 1 ثور

حامد کرزی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مصاحبه ای با تلویزیون فینیکس کشور چین گفت که چین می تواند به عنوان همسایهء افغانستان و یک قدرت بزرگ جهان و منحیث دوست افغانستان، نقش مهمی را در تسهیل و حمایت از پروسه صلح افغانستان ایفا کند.

در این مصاحبه رئیس جمهور رسیدن به صلح را یک ضرورت مبرم و حیاتی خوانده بر نقش چین در تامین صلح تاکید کرد و از این کشور خواست تا نقش اش را در این رابطه در افغانستان ایفا نماید.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افغانستان به عنوان گورستان ابرقدرت ها معروف است گفت: اینکه افغانستان به مدفن قدرت های بزرگ جهان معروف است، در اثر برخورد و پیشامد نادرست خود این قدرت ها بوده، نه به خواست افغانستان که در نتیجه باعث سقوط این قدرت ها شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد که از موقعیت جیوپولیتیک افغانستان در این منطقه، میتوان برای بهبود زنده گی مردم افغانستان و مردم منطقه استفاده خوب کرد.

در مورد اهمیت روابط با چین، رئیس جمهور افغانستان از این کشور به عنوان یک همسایه خوب یاد کرده، گفت: چین به مردم افغانستان کمک کرده است. رئیس جمهور افزود: "چین دومین بزرگترین اقتصاد جهان و ابرقدرت در حال ظهور است و این ابرقدرت همسایهء افغانستان می باشد."

حامد کرزی همچنان تاکید کرد که ادامه همکاری چین، روسیه، هند و دیگر همسایه ها برای حفظ ثبات و ترقی در افغانستان مهم است.

در مورد سال 2014 و پیامد های آن، رئیس جمهور کرزی هرگونه پیش بینی منفی را جز تبلیغات رسانه های غربی دانسته و تاکید کرد که افغانستان در مسیر درست در حرکت است و به سفرش به سوی پیشرفت و ترقی ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور در این مصاحبه خاطر نشان کرد که 2014 برعکس تبلیغات رسانه ها، می تواند فرصتی باشد که این کشور ها به حمایت شان از افغانستان ادامه داده تا افغانستان جایگاه اصلی اش را که معبر تجارت و همگرائی منطقه است، باز یابد.

رئیس جمهور کرزی در پاسخ به سوال دیگری در مورد آنچه که پس از خود به میراث خواهد گذاشت و همچنان در مورد رئیس جمهور آینده گفت "بزرگترین میراثی را که من از خود بجا خواهم ماند اینست که افغانستان در جریان دوره ریاست جمهوری من، خانه مشترک همه افغانها شد، دیموکراسی، پارلمان، اقتصاد بهتر و بهبود در زندگی مردم افغانستان رونما گردید و افغانستان بار دیگر جایگاه اش را در کنار سایر ملل جهان بازیافت و درفش اش در تمامی دنیا به اهتزاز درآمد."

وی تاکید کرد که رئیس جمهور آینده باید افغانستان را همچنان متحد و منحیث خانه همه افغانها نگهداشته و روابط اش با همسایه ها و سایر کشور ها،  ادامه دهد.

رئیس جمهور یکبار دیگر بر روند صلح و مصالحه تاکید کرد و از طالبان افغان که با القاعده رابطه ندارند و از شبکه های تروریستی منطقوی و بین المللی حمایت نمی کنند خواست تا به کشور برگردند و دیگر باعث صدمه به خود و کشور شان نشوند. رئیس جمهور همچنان تاکید کرد که در مورد آنانیکه مرتکب جرم شده اند، مردم افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا