جامعه

در نرخ فروش و كرايه منازل رهايشي كاهش آمده است

در نرخ فروش و كرايه منازل و زمين كاهش قابل ملاحظهء به ميان آمده است.

دست اندركاران رهنمايي معاملات به اين باور اند كه ازدياد حملات تروريستي، كاهش كمك هاي اقتصادي بين المللي و نزديك شدن موعد خروج نيروهاي خارجي از افغانستان از عوامل مهم در كاهش در فروش و كرايه منازل رهايشي و زمين در شهر است.

قدير از رهنمايي معاملات براداران نويد به آژانس باختر گفت، كه از دو سال بدينسو در قیمت فروش و كرايه منازل رهايشي كاهش بوجود آمده است.

او گفت كه درساحه وزير محمد اكبر خانه در دو سال قبل في بسوه يكصدو هشتاد هزار دالر به فروش ميرسد اما اكنون في بسوه زمين به يكصد و ده هزار دالر به فروش ميرسد، كه در هر بسوه زمين در ساحه ياد شده پنجاه تا شصت هزار دالر كاهش را نسبت به دو سال قبل نشان ميدهد.

قدير خاطر نشان كرد كه حملات تروريستي ،‌نا امني ها سر و صدا ها براي بیرون شدن قوای خارجي  وكاهش كمك هاي اقتصادي براي افغانستان از عوامل عمده نزول قيمت فروش و كرايه منازل است.

مسوول رهنماي خانه سبز واقع شيرپور گفت ما حويلي هاي اين منطقه را از پنج هزار تا بيست هزار دالر امريكايي به كرايه ميداديم اما نه تنها قيمت كرايه خانه ها به شدت كاهش پيدا كرده بلكه هيچكس اين خانه ها بخاطر گرفتن كرايه دق الباب نمي كند.

غوث الدين از رهنماي معاملات ويس را مين واقع قلعه فتح الله نيز به آژانس باختر گفت كه كاهش موسسات خارجي به تدریج در قيمت فروش و كرايه منازل تاثير گذاشته است.

وي گفت كه شركت ها در قبل بيشتر منازل را به كرايه ميگرفتند بخصوص شركت هاي لوژستيكي و ساختماني با قيمت هاي بلند منازل را  درساحات اعيان نشين شهر به كرايه ميگرفتند اما اكنون به نظر ميرسد كه چنين شركت ها رو به كاهش است و از اينرو در قيمت كرايه و فروش منازل و زمين كاهش به عمل آمده است.

اما غوث الدين ياد آور گرديد پس از امضاي سند همكاري هاي ستراتيژيك ميان افغانستان و ايالات متحده امريكا كار و بار آنان دوباره رو به رونق گرفتن است.

وي خاطرنشان كرد از روزيكه اين سند به امضا رسيده دو باره نرخ فروش و كرايه منازل سير صعودي را آغاز كرده است.

در اين حال برخي از شهروندان ميگويند كه در ساحات مكروريان براي خانه پيدا كردن سر گردان اند.

فريدون يك شهروند كه در يكي از رهنما هاي معاملات در مكروريان سوم تقاضاي يك آپارتمان كرايي راميکرد، به خبرنگار آژانس باختر گفت كه نه به آساني آپارتمان پيدا مي شود و نه هم د ركرايه آن كاهش آمده است.

فريدون بيان داشت كه از چند روزي بدينسو سر گردان است تا در ساحه مكروريان ها يك آپارتمان را به كرايه بگيرد اما آپارتمان به قيمت مناسبت برايش دريافت نشده است.

 او فقط از طريق رهنماها باز هم به تلاش هايش ادامه ميدهد.

فريد الله نيز از نبود آپارتمان مناسب كرايي در مكروريان ها شاكي است.

وي نيز ميگويد كه كرايه بي حد و اندازه در مكروريان ها بلند است.

قلندر شاه از رهنماي نعمت الله رحماني واقع مكروريان سوم نيز به خبرنگار آژانس باختر ابراز كرد كه نظر به ميزان تقاضا و كمبود عرضه نرخ كرايه،‌گروي و فروش و آپارتمان در مكروريان ها هنوز هم بلند است و تاكنون هيچ تاثيري در نرخ كرايه و فروش آپارتمان در مكروريان به ميان نيامده است.

يكي ديگر از شهروندان كه تقاضاي آپارتمان كرايي را در مكروريان ها داشت گفت كه ساحات مكروريان ها نسبتا"ً  ازامنيت و مصونيت خوبي برخوردار است از ينرو بيشتر مردم به اين ساحات رجوع مينمايند.

وي گفت كه نميتواند تا درساحات از وزير محمد اكبرخان يا شهر نو و يا ساير ساحات لوكس شهر كابل منزل رهايشي را به كرايه بگيرد زيرا آپارتمان هاي مكروريان ها نسبتاً"  ارزانتر به كرايه داده ميشود.

او همچنان گفت،‌ شاروالي ساحات قابل توزيع را به مردم توزيع نمي كنند اما زورمندان آن را به نحوه از انحا ‌شاروالي ميگیرند اما عوايد زمين به خزانه دولت نمي رود و آنرا در شاروالي و حوزه هاي امنيتي حيف و ميل ميكنند.

به هر صورت مشكل بي خانگي دامنگير اكثريت شهروندان كابل بخصوص ماموران دولتي ميباشد . زيرا اگر به تناسب نفوس چند سال قبل كابل نظر سنجي نمائيم، در حال حاضر به مراتب باشنده هاي اين شهر بيشتر شده اند.

از سوي هم اكثريت مردم محلات دور دست نسبت عوامل مختلف به شهرنشيني رو آورده اند و كثرت نفوس در شهر كابل سبب شده تا كرايه و نرخ منازل رهايشي طور سر سام آور بلند برود و مردم كابل بيادنداشتند كه مانند سالهاي اخير درنرخ فروش و كرايه منازل چنان افزودي به عمل آمده باشد.

پس حل مشكل بي خانگي مردم به خصوص كارمندان پائين رتبه دولتي مستلزم برنامه هاي عمراني مسوولان دولت به خصوص وزارت انكشاف شهري و شاروالي كابل ميباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا