اقتصاد

بامسدودشدن معادن زغال سنگ دربامیان هزاران تن بیکار شده است

بامیان / باختر/ 26/ قوس
مسدودشدن معادن زغال سنگ درولسوالی کهمرد بامیان درکنار آنکه هزاران تن رابیکار ساخت ، زغال سنگ وارد شده ازولایت  دیگرباقیمت بلند عرضه میگردد.
درسه سال است که دولت یکصدو هشتادوپنج صوف زغال سنگ درساحه اشپشته ولسوالی کهمرد به خاطر استفاده ازاین ماده سوخت صوف ها را برای استخراج معدن مس عینک ولایت لوگر مسدود کرده است.
مسوولان محلی میگویندکه با مسدود شدن این معادن بیش از شش هزار کارگر به صورت مستقیم و هفت هزار تن به صورت غیر مستقیم کارو منابع درآمد روز مره شانرا از دست داده اند.
هادی سیغانی ولسوال کهمرد گفت که با مسدود شدن صوف های زغال سنگ سی درصد مردم کهمرد نیز بیکار شده و مشکلات امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی را به بار آورده است .
به گفته وی دراین فصل سرما مردم به ولسوالی مراجعه نموده و مواد سوخت میخواهند و میگویندکه اگر دولت نمیگذارد معدن زغال استخراج شود ، باید به مردم برق داده شود، تا مردم با مشکلات مواد سوخت مواجه نشوند.
ولسوال افزود که قاچاق زغال سنگ هم بیشتر شده ، به خاطری که آن ها آنقدر پولیس ندارند که دربالای صوف ها یک سرباز را بگمارند. ازطرف دیگر وقتی سربازان مصروف صوف زغال میشوند ، ازناحیه ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان آسیب پذیر گردیده و تهدیدات امنیتی مخالفان مسلح بالا میرود .
وی افزود : چهل سال قبل ، این صوف ها فقط و فقط منبع سوخت کهمرد و مرکز بامیان بوده و اما با مسدود شدن آن مشکلات محروقاتی بسیار شدید شده است ، تا جایی که درمرکز کهمرد قیمت زغال سنگ دوبرابر شده و فعلاً یک سیرزغال به پنجاه افغانی رسیده و مردم توانائی خرید آنرا ندارند.
حمیدالله لعلی رییس معادن بامیان گفت که مشکلات مردم را دراین زمینه درک نموده و درجستجوی راه حل آن هستند ، اما به صورت غیر قانونی هیچ گاهی استخراج صورت نخواهد گرفت و وزارت معادن مصمم است تا جلواستخراج غیرقانونی را بگیرد.
وی افزود که دراستخراج غیر فنی از قبیل سودجوئی زورمندان ، استفاده از اطفال زیر سن ، ضایعات معدن و حوادث غیرمترقبه و تلفات انسانی موجود بود، به علت اینکه جلواستخراج غیر قانونی گرفته شود صوف ها مسدود گردیده است.
رییس معادن بامیان گفت که وزارت معادن با شرکت ام ،سی ،سی چینائی قراردادکرده تا زغال اشپشته و کلیچ کهمرد را به صورت فنی استخراج نماید و ازآن برای معدن مس عینک لوگر که یک معدن استراتیژیک برای کشوراست استفاده کند.
رییس معادن بامیان علاوه کرد که ساحه استخراج درمعادن کهمرد که توسط یک شرکت درنظرگرفته شده حدود سی ملیون تن زغال دارد وبرای سی سال میتواند فابریکه چینائی ازآن استفاده نماید.
منبع گفت که قراراست درمنطقه کهمرد ، دستگاه برق حرارتی نیز ایجاد شود که ظرفیت تولید چهارصد میگاوات برق را دارد و مردم بامیان میتوانند از برق مستفید شوند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا