امنیتTOP

ایالات متحده امریکا ۶۵۰ سربازش را در افغانستان حفظ خواهد کرد

واشنگتن/دویچه وله/۵سرطان/باختر
انتظار می‌رود ایالات متحده امریکا حدود ۶۵۰ سربازش را در افغانستان نگهدارد. مقام‌های امریکایی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته اند که این سربازان امنیت دیپلمات‌های امریکایی را پس از خروج نیروها تامین خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس قرار است تا دوهفته دیگر بخش عمده روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان انجام شود. مقامات امریکایی روز پنجشنبه گفته اند که با وجود این صدها تن از نیروهای امریکایی در میدان هوایی کابل به طور بالقوه تا ماه سپمتبر باقی خواهند ماند. این نیروها تا زمانی حضور خواهند داشت که ترکیه به عنوان عضو ناتو رسما مسوولیت رهبری تامین امنیت میدان هوایی کابل را به عهده گیرند.
مقامات‌های امریکایی انتظار دارند که بخش عمده نیروهای این کشور و سایر کشورهای ائتلاف تحت فرماندهی آنان تا چهارم جولای یعنی دو هفته دیگر افغانستان را ترک کنند. مقام‌ها نخواسته اند که در این مورد جزئیات بیشتر را ارایه کنند و به شرطی با اسوشیتدپرس صحبت کرده اند که نام‌شان ذکر نشود.
براساس آمارهای ارایه شده تاکنون حدود ۴۰۰۰ تن از نیروهای خارجی افغانستان را ترک کرده اند. قرار است همه این نیروها تا ۱۱ سپتمبر امسال از این کشور خارج شوند. این نیروها در حالی به خانه بر می‌گردند که طالبان حملات‌شان را شدت بخشیده اند .
مقام‌های امریکایی تاکید کرده اند که مساله تامین امنیت میدان هوایی بین المللی کابل برای حفاظت از دیپلمات‌های امریکایی برای آنان مهم است. با این وجود، تصمیم برای نگه داشتن نیروهای اضافی برای چندین ماه دیگر در آنجا، مساله پایان دادن به طولانی ترین جنگ امریکا تا اواخر خزان امسال را برای حکومت بایدن پیچیده تر کرده است. در حالی که قصر سفید سعی دارد جنگ ۲۰ساله را پشت سر بگذارد و بیشتر بر تهدیدات چین و روسیه تمرکز کند.
اما جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز پنجشنبه گفت که روند خروج نظامیان امریکایی مطابق جدول زمانی اعلام شده تا اوایل سپتمبر پایان خواهد یافت. او علاوه کرد: «هیچ چیزی در مورد آن هدف تغییر نکرده است. وضعیت در حال تغییر است و ما روزانه پیشرفت مان را بررسی می‌کنیم. گمانه زنی توسط منابع ناشناس در مورد تغییرات بالقوه در این جدول زمانی نباید به عنوان پیش بینی تلقی شود.»
مقامات گفتند که فرماندهان امریکا و متحدان ناتو در افغانستان توانسته اند از موانع لوژستیکی که ممکن است روند خروج را طولانی کند، عبور کرده اند، اما آنها همچنان هشدار دادند که در صورت به نتیجه نرسیدن توافقات امنیتی میدان هوایی یا وقایع مهم و غیرقابل پیش بینی دیگر، برنامه‌های موجود برای مراحل نهایی خروج اردوی ایالات متحده امریکا ممکن است تغییر کند.
مقام‌های امریکایی همچنان به اسوشیتدپرس گفته اند که ۶۵۰ سرباز آن کشور در تامین امنیت میدان هوایی کابل، از سفارت امریکا در کابل نیز محافظت خواهند کرد. مقامات گفتند که امریکا به عنوان بخشی از توافق نامه با ترکیه، سیستم ضد راکتی، توپخانه و هاوان (C-RAM) و همچنان نیروهای لازم برای بهره برداری از آن را نیز در میدان هوایی کابل مستقر کند. امریکا همچنان قصد دارد برای پشتیبانی از پروازهای هلیکوپترها در میدان هوایی، پیلوت‌ها و عمله پرواز را نیز نگه دارد.
مقام‌های امریکایی گفته اند که ترکیه تا حد زیادی برای تامین امنیت میدان هوایی توافق کرده است؛ تا زمانی که از سوی امریکا مورد حمایت قرار گیرد.
مارک میلی، لوی درستیز اردوی امریکا گفت که هنوز توافق نامه کتبی با ترک‌ها در مورد امنیت میدان هوایی وجود ندارد. وی اضافه کرده است که قبل از توافق نهایی نمی‌خواهد در مورد جزئیات صحبت کند.
وزیر دفاع ترکیه گفته است که این کشور نیروی نظامی بیشتر برای تامین امنیت میدان هوایی کابل به افغانستان اعزام نمی‌کند. ترکیه در حال حاضر ۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد. مساله امنیت میدان هوایی کابل یکی از نگرانی‌‌های جامعه بین المللی در افغانستان است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا