گزارش ها

حکومت پاکستان فعالیت شبکه حقانی را متوقف میکند ! تعهد ویا نیرنگ ؟

کابل باختر/ 27/ جدی
حکومت پاکستان اخیراً تصمیم گرفته است که تا فعالیت های شبکه حقانی مربوط به طالبان افغانی و سازمان جماعت الدعوت را در آن کشور متوقف نماید.
به گزارش آژانس باختر، مطبوعات پاکستان گزارش داده است که حکومت آن کشور تصمیم دارد تا فعالیت شبکه حقانی طالبان افغان و سازمان جماعت الدعوت جریان تندرو مذهبی آن کشور را متوقف سازد .
این اقدام زمانی صورت گرفته است که ایالات متحده امریکا ملا فضل الله رهبر طالبان پاکستانی را شامل لست سیاه سازمان ملل ساخت، اقدام اخیر حکومت پاکستان، مورد استقبال ایالات متحده امریکا گردید.
ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا به رسانه هاگفته است که اقدام اخیر حکومت پاکستان بخاطر متوقف شدن شبکه های تروریستی یک گام مهم به منظور نابودی فعالیت های تروریستی در پاکستان است ما ازاین تصمیم حکومت آن کشور استقبال میکنیم بربنیاد این اقدام حکومت پاکستان آنها چگونگی فعالیت ها و تمویل مدارس دینی را نیز بررسی می نمایند.
درهمین حال پارلمان پاکستان نیز گفته است که تمامی مدارس دینی زیر نظارت دقیق قرارگیرد تاجلو فعالیت های تروریستی گرفته شود .
همچنان گفته شده است که درحال حاضر هزاران مدرسه دینی در پاکستان فعالیت داردکه هشت هزارو دوصدو چهل و نه مدرسه آن غیر قانونی است که بیشترین این گونه مدارس درایالت خیبر پشتونخوا فعالیت دارند.
حکومت پاکستان درحالی اقدام برممنوعیت فعالیت این گروه هامیکند که دولت افغانستان از چند سال به این سوء شبکه حقانی را عامل تبارزفعالیت های تروریستی منجمله حملات انتحاری در برابر موسسات و چند نمایندگی سیاسی خارجی درافغانستان میداند و بارها از حکومت پاکستان خواسته است تابه این گونه فعالیت ها نقطه پایان گذارد با آنکه درخواست و تلاش های دولت افغانستان درطول سالهای گذشته از سوی حکومت پاکستان نادیده گرفته شد مگر حادثه اخیر تروریستی درشهر پشاور پاکستان که از اثر حمله افرادمسلح بریک مکتب اضافه از 200 نفر کشته و یازخمی شدند پاکستان فعالیت گروه های تندرو مذهبی را که خودگروه های تروریستی را در بطن خودجا داده اند جدی گرفت .
ضمنا نگرانی های  روز افزون جامعه جهانی از موجودیت گروه های  هراس افگنی درپاکستان انزوا این کشور را در جامعه جهانی  بیشتر ساخته  چنانچه چندی قبل  سخنگوی پنتاگون  به گونه یی واضح  به آدرس  پاکستان گفت  که ما نگران ادامه فعالیت گروه های هراس افگن در آن  کشور هستیم .
به باور آگاهان سیاسی  تشدید فعالیت های هراس افگنی درپاکستان  ، تمایل  شماری از رهبران طالبان پاکستانی  به سوی داعش ، جدی شدن اتهامات به آدرس  پاکستان مبنی بر حضور گرو ه های  هراس افگن درآن کشور ؛خطر کاهش کمک های هراس افگن چون شبکه حقانی  وجماعت الدعوت به اقدامات  جدی تر  متوسل  شود درحالیکه  پاکستان  قبلا  نیز به فعالیت  اضافه از هفتاد سازمان وشبکه افراطی  ممنوعیت  وضع کرده است مگر این   سازمان  ها با تغییر  هویت ونام  به فعالیت شان  ادامه  داده اند .
باآنکه   اقدام  اخیر حکومت  پاکستان  واکنش های مثبت را درسطح  منطقه  وجهان درپی  داشت مگر تاکید  براین است  که این امر تبلیغات منطقه یی نباشد  بل پاکستان باید نسبت به آن جدی  باشد  وصادقانه  عمل کنند زیرا درگذشته  اقدامات  پاکستان  درخصوص  مبارزه با هراس افگنی  وسازمان های تروریستی مستقر  درآن کشور   کمترعمل  کرده بل از آنها  استفاده  ابزاری نموده است .
درهمین حال  سخنگوی  وزارت امور خارجه افغانستان می گو ید اقدام  اخیر پاکستان به خاطر  توقف  فعالیت های شبکه های تروریستی، می تواند  ثبات را در افغانستان  ومنطقه  اعاده کند .
احمد شکیب  مستغنی  سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان می گوید تصمیم اخیر حکومت پاکستان خوشبینی های زیادی را به میان آورده است  و حکومت افغانستان  از ین  تصمیم پاکستان  استقبال  می نماید.
همچنان محمد اسماعیل  قاسمیار  مشاور روابط  بین المللی شورای عالی صلح می گوید هر عملی  که برعلیه  شبکه های  تروریستی  گرفته شود به نفع  هر دو کشور است وروند صلح را نیز تقویه می نماید .
شماری از  آگاهان نیز می گویند که اقدام اخیر پاکستان بالای  امنیت افغانستان تاثیرات مثبت خواهد داشت اما باید  این اقدام عملی  شود.
احمد سعیدی  آگاه سیاسی  دراین رابطه به خبرنگار آژانس باختر گفت: پاکستان وعده داده است که فعالیت  شبکه های تروریستی را که درخاک پاکستان عملاً فعالیت  دارند متوقف  نموده وآنها  را شامل لیست سیاه می نمائیم .
حالا دیده شود که پاکستان این گفته  خود را عملی  خواهد کرد و یااین گفته ها وتعهد بازهم در روی کاغذ باقی  خواهد ماند .
سعیدی میگوید  پاکستان  دایم اعلام نموده که با شبکه های تروریستی  صادقانه مبارزه می نماید  اما گفته  های خود را عملی  نکرده است .
اگر این  اقدام  عملی شود بر امنیت  افغانستان  وثبات منطقه  تاثیرات مثبت خواهد  گذاشت .
جاوید کوهستانی آگاه مسایل  امنیتی وسیاسی  به این باور است که حکومت پاکستان به اساس فشار های ایالت متحده امریکا،  فعالیت شبکه  های شبکه حقانی  وحافظ سید را متوقف خواهد ساخت  .
شبکه حقانی  پس از این  که دوتن  از افراد بلند پایه آنها  توسط پاکستان  به امریکائی  ها تسلیم داده شد شبکه  حقانی ضعیف شد.
حالا شبکه حقانی  درصدد مخفی شدن است وحالا تلاش می نمایند که به گروه دولت اسلامی یاداعش یک جا شوند اقدام پاکستان  درمورد متوقف ساختن شبکه   حقانی بالای امنیت وکاهش  حملات  انتحاری و انفجاری  بسیار  تاثیر  دارد .
گفته می شود که شبکه حقانی  که به حیث شبکه  تروریستی درخاک پاکستان فعالیت می کرد  درسال 2002 از طرف  ایالت متحده امریکا شامل لست شبکه های تروریستی جهان شد .
باید گفت که سیر زمان  واضح  خواهد ساخت که پاکستان صادق است و یا بازهم ازنیرنگ وبازی  میکوشد امریکا ، غرب وافغانستان را فریب  دهد .  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا