سیاست

رای اعتماد ولسی جرگه به دوعضو ارشد حکومت

کابل باختر/ 22/ حمل
ولسی جرگه روز گذشته به نامزد وزیرامورداخله و نامزد پست لوی سارنوالی رای اعتماد داد و به این ترتیب معضل سرپرستی دردونهاد کلیدی دولت حل گردید.
به گزارش آژانس باختر ، تاج محمد جاهد به عنوان وزیرداخله و فرید حمید به عنوان لوی سارنوالی کشور روزگذشته ازمجلس نمایندگان رای اعتماد گرفتند.
نمایندگان مردم درولسی جرگه با دادن رای اعتماد به این دو مامور ارشد حکومتی ازیکطرف به معضل سرپرستی راکه ازمدتی به اینطرف دامنگیر وزارت داخله و لوی سارنوالی بود نقطه پایان گذاشتند از طرف دیگر درشرایط حساس کنونی راه رابرای مدیریت مشکلات موجود درکشور بازنمودند.
داکتر تاج محمد جاهد درسخنرانی خود خطاب به اعضای مجلس برکوبیدن مخالفان مسلح تاکید کرد و فرید حمید لوی سارنوالی هم بر آوردن اصلاحات درنهادهای عدلی .
این دومقام ارشد درحالی کارشان را آغازمی نمایند که کشوربا فعالیت های گسترده مخالفان مسلح وگروه های تروریستی وابسته به آنها مواجه است و پولیس  با قرار گرفتن درخط مقدم جنگ با هراس افگنان باراصلی مشکلات جاری را به دوش میکشند . درحالیکه مشکلات درونیآنها متعدد و زنجیره یی است وحل آن به مدیریت ، ابتکار و سرعت عمل نیاز دارد.
کمبود نیروی فزیکی ، عدم پرداخت به موقع معاش و سایر امتیازات، نبود هماهنگی کامل با نهادهای دیگر … مسایل اند که حل آن اولویت کاری وزیرداخله جدید را میخواهد.
به همین سان مشکلات معین درلوی سارنوالی کشور وجود دارد . عملکرد لوی سارنوالی نه تنها مطلوب خاطر مردم بل مطلوب خاطر مسوولان نظام نبوده است و این نهادملی به اصلاحات گسترده و هماهنگی امور با نهاد های دیگر نیاز دارد که کار لوی سارنوالی جدید را جدی تر جلوه میدهد.
عزیزرفیعی فعال مدنی دررابطه به اولویت های کاری این دو عضو ارشد حکومتی به خبرنگار آژانس باخترگفت ، امیدوارم که وزارت امورداخله ولوی سارنوالی بخاطر رسیدگی به مسایل جرمی به عنوان دو نهاد مهم اعتماد شان را میان مردم افزایش دهند.
راه کار بسیار چون رابرده ایجاد هماهنگی لازم درراستای مبارزه با بیروکراسی و رسیدگی دوسیه های مجرمین روی دست گیرند .
وزیر داخله باید ظرفت تحرک و اعتماد سازی را در راستای پولیس به میان آورده برنامه های را اتخاذ کند که که زمینه تامین امنیت در کشور کوتاه گردد و رقم تلفا ت پولیس کاهش یابد.
پولیس مشکلات خود را دارد ظرفیت سازی و تجهیز کاراول وزیر جدید است .
لوی حارنوال به عنوان یک نهاد بزرگ عدلی و قضایی و تامین کننده امنیت و عدالت در نزد مردم از اهمیت خاص برخوردار است و رفیعی به ادامه گفت  هردوی این نهاد ها نیاز جدی به حمایت سیاسی از سوی رهبری حکومت بخاطر تامین امنیت و عدالت درکشور دارند که دولت باید به آن توجه کند و امکانات را دراختیار این نهادها قراردهد.
عبدالقهار فرخ سیرکارشناس و نویسنده در این رابطه میگوید هماهنگی و تفاهم میان اداره لوی حارنوالی ووزارت امورداخله  بخاطر رسیدگی بهتر به دوسیه های مجرمین یک نیاز اساسی وجدی محسوب میگردد که باید مسوولان این دو نهاد آن را درنظر بگیرند.
وی میگوید با وجود اینکه شورای عالی حکومت داری ، عدالت ومبارزه با فساد اداری جدیداً به خاطر رسیدگی به قضایای فساد اداری و مالی و پیگیری دوسیه های مجرمین ایجاد شده ، بهتر خواهد بود که وزیر داخله نیز شامل این شورا شود تا به عنوان نهاد اصلی کشفی  حرفهای خود را میگوید و بخاطر هماهنگی دست بکار شود.
جنرال عتیق الله امرخیل آگاه امورنظامی میگوید :دروزارت امورداخله باید اصلاحات دقیق صورت گیرد وکار به اهل کار مطابق به تخصص سپرده شود و کاراین وزارت بازنگری جدی گردد تعینات و تقرری ها مطابق به سلیقه صورت نگیرد بل به اساس مجبوریت که مردم افغانستان دارند باشد.
امرخیل به ادامه گفت، به فساد دستگاه پولیس از فساد اداری رنج میبرد ووزیر امور داخله این مساله را به عنوان یک اولویت تقیب کند تا پولیس درمیدان جنگ ووظیفه حمایت شود.
جنرال امرخیل دررابطه به لوی سارنوال گفت دراین نهاد عدالت کمتر تطبیق میشود و فساد اداری نیز مشهود است.
مردم از لوی حارنوال توقع دارند تا این نهاد اصلاح گردد زیرا مردم دراین شرایط محتاج امنیت و عدالت اند و این مسوولان نظام که این نیازمندی را در نظر بگیرند.
ازگفته های بالا برمیاید که وضعیت حساس کنونی وظایف و مکلفیت های وزیر داخله و لوی حارنوال را جدی تر ساخته و پاسخ به این مشکلات کار جدی و هدفمند میخواهد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا