فرهنگ

یکصدو دو قلم اثرتاریخی به موزیم ملی تسلیم داده شد

کابل باختر11 سنبله
یکصد ودوقلم اثرتاریخی که از ساحات باستانی مس عینک بدست آمده است، به خاطر نگهداری به موزیم ملی تسلیم داده شد.
عبدالقدیرتیموری رییس باستان شناسی وزارت اطلاعات وفرهنگ به خبرنگارآژانس باخترگفت: یکصدو دو قلم اثرمنقول که شامل مجسمه ها ، آثارگلی، ظروف سفالی ، سکه های فلزی ، مربوط قرن های 4 تا 5 میلادی و احتمالا مربوط دوره کوشانی و یفتلی ها میباشند ، درسه ماه اخیر درنتیجه کارحفریات باستان شناسان ریاست باستان شناسی و همکاری باستان شناسان خارجی ازساحات باستانی مس عینک ، به دست آمده است.
وی افزود که این آثار به کابل انتقال گردیده و به خاطر نگهداری به موزیم ملی تسلیم داده شده است و همچنان به ده ها اثرغیرمنقول دیگر نیز ازساحات باستانی مس عینک بدست آمده که درساحات متذکره حفظ و نگهداری میشوند.
تیموری اضافه کرد که  درمنطقه مس عینک ساحات زیادی باستانی و تاریخی و جود دارد که هشت نقطۀ آن در اولویت کارریاست باستان شناسی وزارت اطلاعات وفرهنگ قراردارد و بالای این نقاط ازسال 1388 خورشیدی تا کنون کار حفریات و تحقیقات توسط ریاست باستان شناسی جریان دارد.
رییس باستان شناسی گفت که ازآغازکارحفریات در ساحات مختلف باستانی مس عینک تا حال ، هزارها اثرتاریخی منقول وغیرمنقول مربوط دوره های مختلف تاریخی  کشف و بدست آمده است.
او علاوه کرد که آثارمنقول متذکره به کابل انتقال داده شده و بخاطرنگهداری به موزیم ملی تسلیم داده شده است  و آثارغیرمنقول در ساحات متذکره تحت حفاظت و نگهداری قراردارد.
عبدالقدیرتیموری رییس باستان شناسی وزارت اطلاعات وفرهنگ خاطرنشان ساخت که همچنان ازآغازسال تاکنون در نتیجه حفریات درساحات باستانی و تاریخی قول توت و تپه نارنج منطقه شهدای صالحین کابل ، اضافه از ده قلم اثرمنقول و شماری آثارغیرمنقول بدست آمده که آثار منقول آن شامل مجسمه ها ، سکه های فلزی ، ظروف سفالی و پارچه های سفالی بوده و آثارغیرمنقول شامل مجسمه بودی ستوا  روی سکو نشسته ، ساختمان ها ، دهلیز ها ، سکو ها و یک جفت پا بزرگ  مجسمه میباشد.
تیموری گفت که شماری زیادی آثارغیرمنقول تپه نارنج وقول توت ترمیم شده و یک تعداد دیگر آن آثار زیرکار میباشد .

وی افزود که کارحفریات ساحات تپه نارنج و قول توت منطقه شهدای صالحین کابل ازطرف ریاست باستان شناسی و به همکاری ظفرپیمان باستان شناس افغان مقیم فرانسه آغازیافته و درجریان میباشد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا