سیاست

رئیس جمهور غنی اعتماد نامه های سفرای جدید پنج کشور را پذیرفت

کابل باختر 26 سنبله
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز اعتماد نامه های سفرای جدید هسپانیا، جمهوری چک، جمهوری فنلند، سویدن و سفیر غیر مقیم مجارستان را طی مراسم جداگانهء تشریفاتی پذیرفت.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد: در مراسم جداگانهء که در ارگ انجام شد، سفرای کشور های متذکره به نمایندگی از دولت و مردم شان صحبت نموده، حمایت دولت های شانرا از افغانستان اعلام کردند.
رئیس جمهور محمد اشرف غنی و سفرای کشور های یاد شده در دیدارهای جداگانه در خصوص گسترش روابط و همکاری ها میان افغانستان و آن کشور ها، بحث و تبادل نظر نمود.
اِملِیُوپریزدیگرد سفیر هسپانیا در این دیدار گفت که تلاش میکنیم تا جایگاه افغانستان را در اجندای شورای امنیت ملل متحد مضبوط نگهداریم.
مایرُس لفتومن سفیر جمهوری چک نیز با اشاره به معیاری سازی قوای امنیتی افغان گفت که سعی میکنیم تا قوای امنیتی افغان را با معیار های ناتو برابر سازیم. او تصریح نمود که هم اکنون صد تن از قوای هوایی افغان برای آموزش یکساله در آن کشور بسر میبرند و همچنان  تأکید کرد که در زمینه سرمایه گذاری در افغانستان تجار آن کشور را تشویق خواهد کرد.
خانم ان مسکنن سفیر فنلند طی دیدارش گفت که آن کشور با در نظر داشت تجارب کافی در حوزه سیاست و اقتصاد در سایر کشورها، با افغانستان به عنوان شریک توسعه ای همیشه باقی خواهد ماند.
همچنان اندرسیوبرگ سفیر سویدن با اشاره به ارتباطات گذشته با افغانستان گفت که کشورش از دیر زمان در کنار افغانستان بوده و برای مدت طولانی به همکاری های خود ادامه خواهد داد. او اظهار امیدواری کرد که از سالگشت ۷۵ سالگی دوستی میان دو کشور تجلیل گردد.
گبرگی اش سفیر غیر مقیم مجارستان در جریان دیدارش با رئیس جمهور گفت که کشورش خواهان تحکیم روابط بیشتر میان دو کشور است. او اظهار امیدواری کرد که با امضای توافقنامه با افغانستان در اجلاس ملل متحد در نیورک، صفحه ای جدید همکارها  گشایش یابد.
در این دیدارها، سفرای جدید  مقیم افغانستان هر یک اِملِیُو پریز دیگرد سفیر هسپانیا، مایرُس لفتومن سفیر جمهوری چک، خانم ان مسکنن سفیر جمهوری فنلند، اندر سیوبرگ سفیر سویدن و گبرگی اش سفیر غیر مقیم مجارستان تعهد سپردند که در زمان مأموریت شان در افغانستان در عرصه های مختلف با مردم و حکومت این کشور همکار خواهند بود.
رئیس جمهور غنی از همکاری کشور های یاد شده با افغانستان ابراز امتنان نمود و بر گسترش و تقویت روابط افغانستان با این کشور ها تأکید ورزید.
در این دیدار ها صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه و رئیس تشریفات آن وزارت نیز حضور داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا