جهان

رهبران دو کوریا توافقنامه اجلاس سران را امضا کردند

پیونگ یانگ – ایرنا- 28 سنبله – باختر
'کیم جونگ اون' رهبر کوریای شمالی و 'مون جائه این' رییس جمهور کوریای جنوبی امروز چهارشنبه در پایان دور دوم مذاکرات خود در پیونگ یانگ، بیانیه اجلاس سران که بر اساس توافقات طرفین صورت گرفته است را امضا کردند.
به گزارش ایرنا از یونهاپ، این توافقنامه با حضور رهبران دو کوریا صبح امروز در مهمانسرای دولتی 'پائه واون' جایی که رییس جمهور کوریای جنوبی نخستین شب از سفر سه روزه اش به کوریای شمالی را در آنجا گذراند، امضا شد.
جزئیات توافق نامه امضا شده توسط رهبران دو کشور تا کنون رسانه ای نشده است اما رسانه های کوریای جنوبی برخی از مفاد ان را منتشر کرده اند.
بر اساس بیانیه مشترکی که رهبران دو کوریا امضا کردند کوریای‌ شمالی تصمیم گرفته است به صورت کامل محل آزمایش راکتی خود در 'تونچخان نی' را امحا کند و به ناظران بین‌المللی هم اجازه بازدید دهد.
همچنین در این بیانیه آمده است، کوریای‌شمالی قصد دارد ریکتور هسته‌ایش در "یونبیون" را در چارچوب توافق‌ها با ایالات متحده آمریکا تعطیل کند.
رهبران دو کوریا همچنین در بیانیه مشترک امروز خود موافقت کردند که میزبانی بازی‌های المپیک 2032 را به صورت مشترک برعهده بگیرند.
آنها همچنین موافقت کردند به صورت مشترک در رقابت‌های بین‌المللی از جمله المپیک 2020 در توکیو، جاپان  شرکت کنند.
'یون یانگ چان' منشی ارشد روابط عمومی رئیس جمهور کوریای جنوبی پیشتر اعلام کرده بود منوط به پیشرفت حاصل شده در مذاکرات دو طرف، ممکن است بیانیه مشترکی درباره نتیجه این مذاکرات منتشر شود.
همچنین در این مراسم دو کشور یک توافقنامه نظامی جدید با هدف کاهش تنش امضا کردند.
'مون جائه این' رییس جمهور کوریای جنوبی  روز گذشته  در راس هیاتی 110 نفره به منظور دیدار سه روزه از کوریای شمالی وارد پیونگ یانگ شد.فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا