گزارش ها

تجلیل از روز جهانی دختر فرصت ساز سخنرانی ها نباشد

کابل باختر 19 میزان
از روز جهانی دختر در حالی در کشور گرامیداشت به عمل می آید که هر گوشه ای از زندگی دختران این سرزمین داستان های از انواع خشونت ها دارد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد ، زنان و دختران کشور علی رغم آنکه تجلیل از روز جهانی دختر را در افغانستان نمایشی می دانند مطرح می سازند که تا هنوز که از عمر نظام نوین در کشور شانزده سال می گذرد زنان و دختران افغانستان در روستا ها و قریه های این کشور به مشکلات دست و پنجه نرم میکنند که در زمان گذشته به آنها مواجه بودند.
آنها به مزد کم زنان، بد دان ها، ازدواج های اجباری، عدم تساوی حقوق زنان بامردان ، دور ماندن از تحصیل، عدم دسترسی به خدمات اجتماعی ، فرار از منزل، انواع خشونت ها، خودسوزی ها اشاره کرده می گویند که به جای برگزاری نمایشی چنین برنامه های برای حل مشکلات زنان و دختران راهکارروی دست گرفته شود.
بهشته نیار، کارمند در یکی از نهاد های دولتی می گوید که با وجود ادعا های غرب و حکومت افغانستان تنها پیشرفت های محدود در زمینه آموزش دختران، عرصه خدمات صحی، کاریابی و دسترسی به عدالت نسبی برای انها صورت گرفته است اما تا هنوز مشکلات اساسی دختران که در اجتماع با آن روبرو هستند رفع نشده است.
برشنا مکمل، کارمند در وزارت مالیه در رابطه به تجلیل از روز جهانی دختر چنین ابراز نظر نمود، موضوعاتی که هم اکنون باید به آن تمرکز شود مبارزه با ازدواج های اجباری، عدم تساوی حقوق دختران در تمام بخشهای زندگی، اجرای منسجم قوانین علیه تبعیض جنسیتی، بهبود شرایط امن برای دختران در همه عرصه های زندگی چه محیط خانه یا کار یا هم مکتب است.
اما لطیفه سلطانی، مسئوول زنان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گوید، هدف از برگزاری روز جهانی دختران جلب توجه جهانیان به شرایط سخت زندگی بسیاری از دختران در سراسر دنیا میباشد.
به گفته وی، سازمان های مرتبط با مسایل دختران و زنان جوان در این روز با ایجاد برنامه های مختلف سعی می کنند امکاناتی بوجود آورند که صاحب نظران در این زمینه برای بهبود و تغییر شرایط زندگی و آموزش و اجتماعی دختران و زنان جوان نظرات جدیدی را ارائه دهند تا موقعیتی بوجود بیاید که خود دختران خواسته ها و کمبودی های خودشان را مطرح کنند.
لطیفه تجلیل از این روز را پراهمیت می داند او گفت:" با نام گذاری این روز باید خانواده ها متوجه شوند و به دختران خود احترام بگذارند."
به همین ترتیب خاطره صفی، فعال مدنی در کمیسیون دمکراسی افغانستان تجلیل از روز جهانی دختر را سمبولیک دانسته گفت " مشکلات دختران آنقدر زیاد است که تجلیل از این روز به معنی مسخره کردن دختران است".
به همین اساس سپوژمی وردک، معین مسلکی و پالسی وزارت امور زنان در رابطه به روز جهانی دختر گفت که  ازدواج های اجباری، ازدواج های قبل از وقت، بد دادن، بدل دادن یکی از چالسهای بزرگ است که در جامعه رایج شده است.
از نقطه نظر حقوق بشر و دین مقدس اسلام جایگاه زن و دختر مشخص شده است " ما در کشور در این رابطه قانون منع خشونت را داریم. اگر این قانون تطبیق شود برخی از مشکلات حل میشود."
وی گفت که دختران به فیصدی قابل ملاحظه ای به حق شان دسترسی پیدا کرده اند ولی دختران که در نقاط دور دست زیست دارند از این حقوق محروم اند و نتوانسته اند که به حقوق شان برسند.
او از برنامه های آن وزارت در بخش ارتقای ظرفیت دختران و سایر بخش ها نیز یاد کرد.
اگرچه دختران و زنان ما بعد از سقوط حاکمیت طالبان و انکشافات شانزده سال اخیر دست‏ آوردهای مهمی داشته و عملا فرصت‏های بسیار جدی را در زمینه‌ی فعالیت‏های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ، ورزشی و همچنان آموزش و پرورش، تحصیلات عالی و زندگی خانوادگی، تحت حمایت و ضمانت‏های قانون به‌ دست آورده‏اند، ولی هنوز هم مشکلات و چالش‏های زیادی در برابرآن‏ها وجود دارد که به حل آن توجه گردد.# فرشته ذهاب ، نیلوفر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا