اقتصاد

جلسه کمیته اقتصادی شورای وزیران، برگزار شد

کابل باختر 21 میزان
جلسه کمیته اقتصادی شورای وزیران، امروز به ریاست محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور و رییس آن کمیته برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر، معاون رییس جمهورنخست پیروزی تیم کرکت افغانستان در مقابل کنیا و راه یافتن آنان به جام جهانی 2015 کرکت را به مردم افغانستان و ورزشکاران تبریک گفته و موفقیت های ورزشکاران را درعرصه های مختلف تمجید نمود.
در این جلسه مطابق اجنداء نخست شاروال کابل پیشنهادی را به منظور جمع آوری محصول صفایی از آن عده جایداد های ادارات دولتی که تاکنون نپرداخته اند، به جلسه ارائه نمود که به گفته وی عدم پرداخت محصول صفایی به شاروالی کابل، این اداره را در راستای ارائه خدمات مربوطه به مشکل مواجه کرده است.
کمیته با تاکید به پرداخت قروض ادارات دولتی که از دیگر ادارات بدهکار می باشند، با درنظر داشت اهمیت و کارکرد شاوروالی کابل در جهت ارائه خدمات شهری، پیشنهاد متذکره را در پرنسیب مورد تایید قرار داده و فیصله نمود که کمیسیونی متشکل از وزارت های مالیه، اقتصاد، شاروالی کابل و دیگر ادارات ذیدخل اقدامات عملی را در این زمینه انجام داده و مشکلات موجود در این زمینه را حل نمایند.
همچنین شاروال کابل پیشنهاد دیگری را در زمینه تنویر مسیر سرک های عمومی و پارک های شهر کابل به جلسه پیش کش نموده گفت که شاروالی تاکنون 49 کیلومتر سرک را تنویر نموده و قرار است که در آینده ده ها کیلومتر سرک دیگر را نیز تنویر نماید. که این خود می تواند به لحاظ امنیتی، روانی و اقتصادی تاثیرات مثبتی را درپی داشته باشد.
به گفته وی از آنجهت که این اداره به مشکل کمبود بودجه مواجه بوده و مصرف برق تنویر شهر کابل که بالغ برهفتاد میلیون افغانی می گردد، به مشکلات شاروالی کابل افزوده است. این اداره پیشنهاد نمود تا به منظور تنویر جاده های شهر کابل و رفع مشکل کسر بودجه، قیمت برق مورد نیاز کاهش داده شود.

کمیته ضمن تقدیر و سپاس از کارکرد شاروالی کابل در جهت تنویر جاده های کابل و شرکت برشنا در امر فراهم سازی انرژی برق، نخست پیشنهاد متذکره را مورد بحث و بررسی قرار داده و با توجه به  اهمیت تنویر جاده های کابل به لحاظ امینتی و اقتصادی، فیصله نمود که قیمت فی کیلوات برق مورد نیاز در تنویر شهر کابل، پس از این مبلع 6 افغانی از سوی شرکت برشنا محاسبه گردد.
در بخش دیگری از جلسه، در خواست تصفیه خانه شرکت تجارتی حیرتان ترمینل مبنی بر تورید مواد خام برای یک مرحله آزمایشی در تصفیه خانه مربوطه، مطرح گردید. شرکت متذکرده در خواست نموده است تا به منظور آغاز فعالیت، اجازه داده شود که 1500 تن مواد خام را به منظور آزمایش تصفیه خانه مربوطه، از خارج کشور وارد نماید.
کمیته با در نظر داشت تشویق سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی درکشور، پیشنهاد شرکت تجارتی حیرتان ترمینل را در ابعاد مختلف آن مورد غور و بررسی قرار داده و فیصله نمود که به شرکت یاد شده اجاز داده شود تا فقط 1000 هزارتن مواد خام، نه پریماگون را، تحت نظارت هیأت با صلاحیت تخنیکی برای یک مرحله آزمایشی تورید نماید.
در این جلسه معین وزارت ترانسپورت وهوارنوردی ملکی، طرح بهتر سازی خدمات تصدی ملی بس را ارائه نموده و اظهار داشت که با توجه به نیازمندی شهروندان، به خصوص در شهر کابل و جذب کمک های بین المللی، ایجاب می نماید که برای ایجاد سیستم معیاری و مورد نیاز،  تصدی ملی بس از حالت فعلی بیرون آورده شود که تغییر چگونگی مدیریت در ابعاد حقوقی و عملیاتی این تصدی، یکی از اولویت های اساسی در راستای معیاری شدن آن به شمار می رود.
سپس اعضای کمیته اقتصادی، دیدگاه ها و نظریات خود را پیرامون چگونگی تغییر و ترقی تصدی ملی بس به منظور ارائه خدمات لازم برای شهروندان، مطرح نموده و کمیسیونی مؤظف را ملکف نمود تا به سرپرستی وزیر اقتصاد و با شرکت معینان وزارت های عضو، برای تصمیم گیری لازم، بررسی علمی دقیقی را در این زمینه انجام داده و پیشنهادخود را به یکی از جلسات کمیته ارائه نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا