اقتصاد

صدهزار نهال پسته در بادغیس تولید شد

قلعه نو /15دلو/باختر
ریاست جنگلات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، امسال یک صدهزار نهال پسته در بادغیس به منظور توزیع به باغداران آن ولایت تولید کرده است.
محمدامان امانیار رییس جنگلات وزارت زراعت، می‌گوید که براساس راهبرد ملی تنظیم منابع طبیعی ان ریاست برنامه‌های انکشافی را به منظور احیا و حفاظت جنگل های طبیعی روی‌دست دارد که یکی از آن احیا و گسترش جنگل های پسته در کشور می‌باشد.
به گفته رییس جنگلات، امسال تنها در فارم شکوفان نعمتی ولایت بادغیس، صدهزار اصله نهال پسته تولید شده است که قرار است طبق طرزالعمل در سال ۱۳۹۹ به باغداران توزیع شود.
این در حالیست که ریاست جنگلات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سال روان، ۱۶۰ هکتار زمین را در ولسوالی‌های مقر، آب‌کمری، قلعه‌نو و قادس بادغیس از طریق ۱۶ انجمن جنگل‌داری به‌صورت مشارکتی کشت کرده است.
پسته یکی از اقلام مهم صادراتی کشور به شمار می‌رود و طبق آمارهای اداره احصاییه و معلومات، افغانستان سال گذشته بیش از دوصدو سی وسه متریک تن پسته را به ارزش بیش از ۱.۵۷ میلیون دالر به خارج از کشور صادر کرده است. سرمایه گذاری‌های اخیر ریاست عمومی منابع طبیعی روی چگونگی احیای جنگل ها پسته و افزایش محصولات آن می‌تواند نقش قابل ملاحظه‌یی در انکشاف تولیدات ناخالص کشور داشته باشد.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا