امنیت

متیس: طالبان برای صلح زیر فشار اند

صدای امریکا – باختر18 اسد
جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریگا گفته است که ستراتیژی ایالات متحده برای افغانستان و جنوب آسیا موثر و کارا بوده و طالبان را بیش از هر وقت دیگر زیر فشار فزاینده قرار داده است.
با اینحال، به گفتۀ آقای متیس، هنوز برای کشاندن طالبان به میز مذاکره راه درازی باقی مانده است.
آقای متیس، روز سه شنبه (۷ اگست) در مقر وزارت دفاع امریکا به خبرنگاران گفت که گفتگو های صلح، به خاطر ختم جنگ در افغانستان جریان دارد. او از پاسخ گفتن در مورد گزارش های مبنی بر تماس مستقیم مقام‌های امریکایی با امریکایی با نمایندگان گروه طالبان خود داری کرد.
وزیر دفاع امریکا گفت "تلاش‌های صلح، ملکیت افغان‌ها و به رهبری افغان‌ها است. ما در هر زمینه از نزدیک با آنان کار کرده و در کنار متحدان مان در ناتو، برای ختم این جنگ تلاش می‌کنیم. ستراتیژی ایالات متحده، طالبان را در تنگنا قرار داده است و آن گروه را مجبور کرده است تا در تبانی با آتش بس که اخیراً از سوی رئیس جمهور اشف غنی اعلام شد، همسو شوند".
آقای متیس تهدیدات در افغانستان را فراملی خواند و گفت که ایالات متحده با درک این نکته، استراتیژی خود را در افغانستان، به سطح منطقه در نظر گرفته است.
وزیر دفاع ایالات متحده مشخص نساخت که تهدیدات بیشتر از کدام کشور منطقه متوجه افغانستان است، اما شماری از مقام‌های امریکایی و حکومت افغانستان، بیش از هر کشور دیگری، پاکستان را به حمایت از دهشت افگنانی متهم می کنند که عامل خشونت و جنگ در افغانستان اند.خلیل
41
بانوی مسلمان که ممکن فصل جدید را در کانگرس امریکا بگشاید
صدای امریکا – باختر18 اسد
در حالیکه سه ماۀ دیگر به انتخابات میان دوره ای ایالات متحده باقی مانده است، رقابت میان نامزدان برای احراز کرسی در کانگرس ایالات متحده نیز اوج گرفته است.
نامزدان هردو حزبِ جمهوریخواه و دموکرات تلاش دارند تا در انتخابات مقدماتیکه همین حالا در ایالت های مربوطۀ شان ادامه دارد، بر رقیبان خود غلبه حاصل کنند.
در میان این نامزدان، یکی هم رشیده طلیب نام دارد. تلیب که سابقۀ قانونگذارای به نمایندگی از حزب دموکرات را دارد، اخیراً توانسته است که با شکست دادن پنج حریفش در ایالت میشیگن، یک گام دیگر برای ورود به کانگرس ایالات متحده نزدیکتر شده است.
رشیده طلیب یکی از ٩٠ مسلمانی است که برای انتخابات میان دوره ای کانگرس از ایالت های مختلف ایالات متحده خود را در دور مقدماتی این انتخابات نامزد کرده است.
خانم طلیب که مادر دو طفل میباشد، میگوید که هدفش از شرکت در این انتخابات کمک به مسلمانان امریکایی میباشد.
رشیده طلیب می افزاید که به عنوان یک مسلمان، او تجربۀ متفاوت از زندگی در امریکا را دارد و میخواهد با استفاده از تجاربش در فعالیت های اجتماعی، به افرادی مثل کودکان خودش که گاهی هویت شان را زیر سؤال میبرند، نشان دهد که میتوان هم مسلمان بود و هم در صحنه سیاست امریکا نقش فعال و اساسی ایفا کرد.
به گفتۀ تعداد از حامیان خانم طلیب، حضور رشیده در انتخابات نه تنها جوانان بلکه کسانی را به رای دادن تشویق کرده که هرگز رای نداده اند.
با وجود آنکه این انتخابات در میشیگن برگزار میشود، اما حامیان طلیب میگویند که کمپاین او به خصوص برای زنان مسلمانان امریکا پیامدی تاریخی دارد، زیرا زنان مسلمان امریکایی نامزدی او را در این انتخابات به مثابه باز شدن این درب میدانند.
انتظار میرود که انتخابات میان دوره یی کانگرس ایالات متحده در هفتۀ اول ماۀ نوامبر امسال برگزار گردد.
در این انتخابات که برنده شدن حزب جمهوریخواه در آن برای رئیس جمهور دونالد ترمپ اهمیت زیاد دارد، همه ۴٣٥ کرسی در مجلس نمایندگان و از جمع ١٠٠ کرسی مجلس سنا، ٣٥ کرسی آن به رقابت گذاشته خواهد شد.خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا