سیاستاخبار

مقام‌های افغان و آمریکایی در حاشیه نشست تاشکند با هم دیدار خواهند کرد

کابل، ۴ اسد، باختر
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است؛ برایان نلسون معاون وزیر مالیه آمریکا و توماس وست نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان در حاشیه سفر خود به ازبکستان با نمایندگان امارت اسلامی دیدار و گفت وگو خواهند کرد.
وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام داشت: برایان نلسون معاون وزارت مالیه و توماس وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانسان، فردا پنجم سرطان با نمایندگان امارت اسلامی به هدف رسیدگی به چالش‌های اقتصادی افغانستان دیدار خواهند کرد.
در این نشست نمایندگان ویژه آمریکا در امور افغانستان و زنان در کنفرانس بین المللی افغانستان شرکت خواهند کرد.
در این بیانیه گفته شده است که هیئت آمریکایی در این نشست از نمایندگان امارت اسلامی خواهند خواست تا به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان و جامعه بین المللی عمل کند.
در این بیانیه همچنین آمده است: جامعه جهانی متعهد به یک افغانستان باثبات، صلح آمیز و فراگیر است که به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه افغان‌ها از جمله حقوق زنان و جوامع قومی و مذهبی احترام می‌گذارد و با تهدید تروریستی در خاک افغانستان مقابله می‌کند.
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی به روز دوشنبه ۳ سرطان قبل از برگزاری نشست دو روزه بین‌المللی تاشکند با محوریت افغانستان دایر میشود به رسانه‌ها گفت: “ما حاضر هستیم که با همه کشورهای منطقه و جهان در بخش‌های سیاسی و اقتصادی تعامل داشته باشیم”.
وی با بیان اینکه در حال حاضر امارت اسلامی بر تمام خاک افغانستان تسلط کامل دارد، گفت: “امیدواریم که کشورهای منطقه و جهان از این فرصت استفاده خوب کرده و با تأمین امنیت در این کشور سرمایه‌گذاری کنند”.
متقی گفت: ما از نشست دو روزه تاشکند توقع داریم که حقایق موجود افغانستان را درک کرده و در روشنایی پیشرفت‌های ما در عرصه‌های امنیت، اقتصاد و فرآورده‌ها تصمیم خوب بگیرند.
توقع میرود هیئت امارت اسلامی در اولین فرصت مسئله پول های منجمد شده افغانستان را با هیئت امریکایی مورد بحث قرار دهد، امریکا ملیارد ها دالر از دارایی های افغانستان را مسدود کرده است و با وجود تقاضای مکرر مقام های افغان و شماری از کشور های دیگر حاضر نشده است که دارایی مردم افغانستان را به بانک مرکزی افغانستان انتقال دهد.
نشست دو روزه بین‌المللی تحت عنوان “نشست امنیت و رشد اقتصادی افغانستان” با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی امروز در تاشکند مرکز ازبکستان به کارش آغاز شده است که دو روز ادامه میابد.تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا