امنیت

تفسیربرخبر // پانزده تبعه چینی وابسته به القاعده به چین تحویل داده شد

کابل باختر/ 2/ حوت
اخباری وجود داردکه حکومت افغانستان پانزده چینایی ایغور تبار را به دولت آن کشور سپرده است.
به گزارش آژانس باختر ، اخباری وجود دارد که میرساند حکومت افغانستان پانزده چینایی ایغور تبار را که درصف طالبان می جنگیدند به حکومت چین سپرده است .
با آنکه منابع رسمی افغانستان دراین خصوص چیزی نگفته اند، رسانه های داخلی و غربی گفته اند که سه تن از این پانزده نفر ازکابل و دوازده نفر دیگر از ولایت شرقی کنر بازداشت شده بودند.
سپردن این پانزده نفر میتواند درسایه نزدیکی روابط کابل – بیجینگ صورت گرفته باشد.
دولت چین دراین اواخر تلاش های جدی را درراه برقراری تماس میان دولت افغانستان و مخالفان مسلح آن که در پاکستان پایگاه دارند به راه انداخته است .
چین مناسبات نزدیکی سیاسی و تسلیحاتی و اقتصادی با پاکستان داشته و دولت افغانستان امیدوار است که از این نفوذ چین برپاکستان به نفع ثبات درافغانستان استفاده کند و تسلیم دهی پانزده ایغوری که درکنار طالبان بودند نشانه از دلگرمی دولتمردان کابل نسبت به تلاش های چین است .
ایغور ها یک اقلیت مسلمان در شمالغرب چین اند که در مبارزه مسلحانه علیه دولت چین قراردارند.
آنانیکه به دولت چین سپرده شده اند با شبکه القاعده وجریان های افراطی مذهبی دیگر درپاکستان ارتباط داشته اند.
یک سخنگوی طالبان پاکستانی تائید کرده است که شورشیان ایغور چین در مناطق قبائیلی پاکستان حضور داشتند مگر با عملیات اردوی پاکستان برای فرار آنان به مناطق شرقی افغانستان زمینه سازی شد.
کنر جائیکه ایغور ها به آن فرار کردند از مدتی تحت حملات راکتی و خمپاره نظامیان پاکستانی قرارداشت . اخباری وجود داشت که نظامیان پاکستانی مناطق مشخص را درکنر و نورستان هدف قرار می دادند تا این مناطق از سکنه خالی و زمینه برای جابجایی افراد وابسته به القاعده و جنگجویان ملیت های دیگر که درمناطق قبائیلی پنهان شده اند مساعد گردد.
فرار ایغورهای چین نیز در همین سناریو صورت گرفته بود.
باید گفت که رسانه های غربی ادعا دارندکه پانزده تبعه چینی مربوط به اقلیت ایغور حدود یکماه قبل به جانب چین سپرده شده اند مگر اخبار آن تازه به رسانه ها درز کرده است.
درکنار آن که منابع دولتی افغان دراین خصوص چیزی نگفته اند.
دولت چین و سفارت آن کشور درکابل نیز دراین باره ابراز نظر نکرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا