اقتصاد

ابتکار شفافیت صنایع افغانستان گزارش دوم خود را منتشر كرد

 

كابل باختر 22 ميزان

ابتکار شفافیت صنایع استخراجي افغانستان که در چوکات وزارت مالیه كشور فعالیت مینماید با در نظرداشت تعهدات اش با مردم و جامعه جهانی اینک به تعقیب گزارش نخست، گزارش  دوم مقایسه ارقام صنایع استخراجي را به نشر میسپارد. گزارش  نخست مقایسه ارقام در رابطه به شش کمپنی در سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ بود که سطح تادیات شان به حکومت اضافه تر از دیگر کمپنی ها بودند.

به گزارش آژانس باختر، در گزارش دوم مقایسه ارقام سال 1389 نیز شش کمپنی اشتراک نموده است که تادیات کمپنی های مذکور و عواید حکومت مورد مقایسه قرار گرفت و تفاوت میان شان مشخص گردید. درین گزارش برعلاوه تفاوت های مشخص شده بین تادیات کمپنی های استخراجی و عواید حکومت بعضی از سفارشات و نظریات نیز جهت بهبود اجراات شرکت های استخراجی و ادارات حکومتی ارایه گردیده است. این شش کمپنی استخراجی توسط گروپ چند جانبه ابتکار شفافیت صنایع استخراجی افغانستان که متشکل از جامعه مدنی، سکتور خصوصی و حکومت است تعیین گردیده است. ولی بدبختانه کمپنی وینز لوجستیکس که یکی ازین شش کمپنی بود در پروسه نخست و دوم مقایسه ارقام ابتکار شفافیت صنایع استخراجی اشتراک نه نمود.

به اساس معلومات کسب شده پنج کمپنی استخراجی مبلغ بيشتر از يك مليارد و يكصدو چهل و يك مليون افغاني  را به حکومت تادیه نموده اند درحالیکه حکومت این مبلغ را بيشتر از يك مليارد و شصت و هفت مليون افغاني گزارش داده است. تفاوت حل نشده میان مبالغ فوق  بيشتر از شصت و هشت مليون افغانی میباشد.

بشیر خان صالحی رییس ابتکار شفافیت صنایع استخراجی افغانستان در رابطه به این تفاوت گفت: "تفاوت مشخص شده در گزارش دوم مقایسه ارقام صنایع استخراجی ممکن بنابر اشتباهات محاسبوی باشد و شاید هم جدي باشد. بهر صورت حکومت و بخش خصوصی تعهد نموده اند که این موضوع را حل نمایند تا از تکرار آن در آینده جلوگیری بعمل آید".

به اساس شرایط ابتکار شفافیت صنایع استخراجی چنین گزارش باید همه ساله به نشر برسد و برای ملت  افغان در مورد دارایی های ملی معلومات ارایه گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا