سیاست

* داکتر عبدالله عبدالله در جلسه شورای وزیران : مقام‌های امنیتی در زمینۀ بهبود وضعیت امنیتی ننگرهار توجه کنند // * داکتر عبدالله عبدالله در پیوند به انتخابات :مقامات مسول باید به نگرانی‌های مردم پاسخ دهند

کابل 15 اسد باختر
جلسۀ شورای وزیران ، امروز به  ریاست داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر ، رییس اجراییه در سخنان مقدماتی خویش حملات تروریستان بر ولایات ننگرهار، پکتیا و دیگر مناطق کشور را تقبیح  کرد و به خانواده‌های شهدا تسلیت گفت.
داکتر عبدالله عبدالله با بیان این‌که حمله بر مسجد امام زمان در گردیز جنایت بشری دشمنان مردم افغانستان بود، گفت: متأسفانه دیروز قوماندان گارنیزیون ولایت ننگرهار به شهادت رسید. مقام‌های امنیتی در زمینۀ بهبود وضعیت امنیتی ننگرهار توجه خاص نمایند.
رییس اجراییه بر برگزاری به موقع انتخابات شورای ولسوالی‌ها، انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری تأکید کرد و گفت که مقامات مسوول باید به نگرانی‌های مردم پاسخ دهند. سوالات زیادی نزد مردم و احزاب سیاسی وجود داشته و خواست همه شفافیت در پروسۀ انتخابات است.
داکتر عبدالله عبدالله به مذاکرات امریکا با طالبان اشاره کرد و گفت که امریکایی‌ها از گذشته با طالبان در تماس بودند. حکومت وحدت ملی در جریان مذاکرات امریکا با طالبان قرار دارد. موضوع اصلی مذاکرات، زمینه‌سازی برای گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با حکومت افغانستان است.
رییس اجراییه بحث سپردن مناطق مشخص به طالبان را غیرواقعی خواند و گفت: در این اواخر یک مساله‌یی‌که باعث تشویش مردم افغانستان گردید، موضوع سپردن مناطق، ترک مناطق و فراخواندن نیروهای امنیتی از آنجا بود. واقعیت مسأله به ترتیبی‌که به خورد افکار عمومی داده شد، نیست.
داکتر عبدالله عبدالله علاوه کرد: تا زمانی‌که مخالفان مسلح و گروه‌های تروریستی در جنگ با مردم افغانستان قرار دارند و می‌جنگند؛ دشمن تلقی می‌شوند. گروه‌های تروریستی از یکدیگر برتری ندارند.
داکتر عبدالله عبدالله، به تسلیم‌شدن نیروهای داعش در جوزجان اشاره کرد و گفت: «در شمال کشور تعدادی از نیروهای داعش تسلیم شدند‌ که باید با آن‌ها همانند اُسرای جنگی برخورد می‌گردید. تسلیمی به معنای این نیست که آنها جنایت کنند، بعد وقتی‌که ناچار شدند، به طرف دولت بیایند و برای‌شان پناه داده شود و از جنایت آنان چشم‌پوشی صورت گیرد. این موضوع باعث نگرانی مردم ولایت جوزجان شده است. چون آن‌ها، شاهد جنایت این گروه بوده‌اند.»
رییس اجراییه کشور اطمینان داد که با اسرای داعش برخورد قانونی خواهد شد. او گفت: «پس از این، نهادهای امنیتی در نحوۀ برخورد با تسلیم‌شده‌های داعش توجه خاص نمایند. وقتی‌که یک تروریست تسلیم می‌شود، برخورد با او باید متناسب با وضعیت حاکم باشد. به این معنا که او پس از آمدن با مردم و رسانه‌ها صحبت می‌کند و حرف‌های دلش را می‌زند. ولی باید با حفظ حقوق انسانی، با آن‌ها‌ از همان ابتدا با تدابیر شدید امنیتی برخورد شود. زیرا، این افراد به میل خودشان به پروسه صلح نپیوستند؛ بلکه مجبور به این کار گردیدند. رهبر این گروه بنام قاری رحمت‌الله با تعدادی زیاد از افرادش در نتیجهٔ عملیات خاص نیروهای امنیتی کشته شدند و تلفات سنگین دادند.»
رییس اجراییه تصریح کرد: مردم افغانستان با قبول همه مشکلات در حمایت از نظام قرار دارند. رقابت، دیگاه‌ها و نظریات سیاسی همیشه وجود دارند؛ ولی به صورت کل ملت افغانستان مردم‌سالاری و انتخابات شفاف و عادلانه براساس رأی‌شان را پذیرفتند و این بخشی از قانون اساسی کشور است.
در ادامه، داکتر عبدالله عبدالله از مسوولان امنیتی خواست در پیوند به وضعیت امنیتی ولایت ننگرهار معلومات ارایه کنند.
وزیر داخله گفت که داعش در ولسوالی‌های ننگرهار شکست خورده و به همین دلیل، حملات‌شان را در شهر جلال‌آباد متمرکز ساختند.
ویس احمد برمک افزود که مسوولان ارشد امنیتی به ولایت ننگرهار رفته‌ تا پلان امنیتی این ولایت را تهیه نمایند. طبق آن، مناطق مسکونی تروریستان شناسایی و از بین برده می‌شود.
دگر جنرال اقبال علی، معاون وزارت دفاع ملی، گزارش داد که نیروهای امنیتی ده عملیات را در 9 ولایت کشور راه‌اندازی کرده و با قوت تمام آمادۀ تأمین امنیت هستند. او از فداکاری فرماندۀ گارنیزیون ولایت ننگرهار یاد کرد که به قیمت جانش فرد انتحاری را به آغوش گرفت تا هم‌وطنانش را نجات دهد.
در ادامه، انجنیر محمد خان و استاد حاجی محمد محقق، معاونان ریاست اجراییه در پیوند به وضعیت امنیتی در ولایت‌های غزنی، بلخ و شماری از مناطق دیگر صحبت کردند.
طبق دستور کار جلسه، معین وزارت مالیه دربارۀ آماده‌گی‌های کنفرانس ژنیو گزارش داد. بربنیاد این گزارش، مصونیت غذایی، بحث مهاجرین، توانمندسازی زنان و حمایت از سکتور خصوصی، از مسایل عمدۀ مورد بحث در این کنفرانس خواهد بود.
همچنان، ناهید سرابی معاون وزارت مالیه دربارۀ مصرف بودجه و مشکل متقاعدین نظامی قبل از طرح ریفورم گزارش داد.
خانم سرابی گفت که تا سیزدهم ماه اسد 30.40 درصد بودجۀ انکشافی و 50 درصد بودجۀ عادی به مصرف رسیده است.
سپس، وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث دربارۀ پیشرفت کار دربارۀ اجرایی‌شدن پلان عمل واحد در پیوند به خشکسالی گزارش داد.
نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور حوادث گفت که در زمینۀ توزیع مواد خوراکی به ویژه گندم و انتقال آب به ولایت‌های معروض به خشکسالی، اقداماتی صورت گرفته و تدابیر بیشتری اتخاذ خواهد شد.
فهیم افزود: باید معضل خشکسالی در برنامه‌های کلان ملی گنجانیده شود و بودجۀ ویژه‌یی به آن اختصاص یابد.
رییس اجراییه کشور از وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث و دیگر نهادهای مسوول خواست که به بیجاشده‌گان فاریاب که در ولایت بلخ و شهر میمنه به سر می‌برند، کمک فوری نمایند.
در ادامه، طبق آجندا، وزیر اقتصاد دربارۀ مصرف بودجۀ پروژه‌های انکشافی گزارش داد. داکتر مصطفی مستور وزیر اقتصاد گفت که در مصرف بودجۀ پروژه‌ها افزایش قابل ملاحظه دیده می‌شود و وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است. وزیر اقتصاد از مصرف نامتوازن بودجه در اداره‌ها سخن زد و گفت که نصف ادارات کمتر از 20 درصد بودجۀ شان را مصرف کرده‌اند؛ برخی اداره‌ها 80 درصد بودجه را مصرف کردند؛ در عین حال، مصرف بودجه در شماری از وزارت‌ها همچنان صفر است.
رییس اجراییه کشور هدایت داد که یک جلسۀ مشترک میان وزارت‌های معارف، تحصیلات عالی، مالیه و اقتصاد در پیوند به مصرف بودجه دایر شود.
در ادامه، وزارت صنعت و تجارت، گزارش بیلانس تجارت طی ربع اول سال مالی 1397 را در مقایسه با ربع اول سال مالی 1396 به جلسه پیشکش کرد.
طبق این گزارش، در نتیجۀ اجرای پالیسی‌های تازه، رضایت سکتور خصوصی بیشتر شده و تسهیلات لازم در زمینۀ مراودات تجارتی با کشورهای منطقه فراهم شده است.
کامله صدیقی معین وزارت صنعت و تجارت گفت که بیلانس صادرات کشور افزایش یافته و افغانستان بیشترین صادرات را به کشورهای هند، پاکستان، ترکیه، امارات متحده عربی و ایران داشته و بیشترین واردات کشور از کشورهای ایران، چین، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان و ترکمنستان صورت گرفته است.
بربنیاد گزارش، 33 درصد صادرات افزایش یافته و 8 درصد واردات بالا رفته است.
رییس اجراییه، از کار خوب وزارت صنعت و تجارت ستایش کرد و گفت که این تغییرات ناشی از پالیسی‌های خوب اقتصادی است. داکتر عبدالله عبدالله، به‌گونۀ مشخص از استراتژی ملی صادرات افغانستان و پالیسی ملی تجارت افغانستان یاد کرد و گفت که باید از امتیازات عضویت افغانستان در نهادهای بین‌المللی استفاده صورت گیرد.
رییس اجراییه بر هماهنگی دوام‌دار نهادهای حکومتی با بخش خصوصی تأکید کرد و گفت که هماهنگی با سکتور خصوصی در زمینۀ رشد اقتصادی و بهبود وضعیت راهگشا است.
طبق دستور کار جلسه، رییس کمیسیون عالی انرژی اتمی، دربارۀ طرح نصب دستگاه چندمنظوره شعاع‌دهی گاما در افغانستان به جلسه گزارش داد. بربنیاد گزارش، این طرح باید به عنوان یک پروژۀ ملی در نظر گرفته شود، چون در رشد اقتصادی و سایر عرصه‌ها موثر تمام می‌شود. طاهر شاران گفت که به منظور عملی‌سازی طرح، به 100 هزار دالر امریکایی نیاز دارند.
رییس اجراییه به وزارت مالیه هدایت داد که جلسه مشترکی را با کمیسیون انرژی اتمی برگزار نمایند و در زمینۀ تهیه مبلغ ذکر شده اجراآت کنند.
در موارد متفرقه، دکتر میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف، دربارۀ رخصتی‌های تابستانی مکاتب معلومات داد.
سرپرست وزارت معارف، با بیان این‌که افغانستان کمترین روزها را به تدریس نصاب اختصاص داده است، گفت که در پاسخ به پیشنهادهای اولیای شاگردان، در 10 ولایت سردسیر تا آخر ماه اسد رخصتی اعلام کردیم.
رییس اجراییه کشور گفت که در زمینۀ رخصتی مکاتب، وزارت معارف در هماهنگی با وزارت صحت عامه و کار و امور اجتماعی تصمیم بگیرند.نالان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا