گزارش ها

سرتاج عزیز : پاکستان نمی تواند وارد گفتگو های صلح افغانستان شود

کابل باختر 12 عقرب
مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان گفته است که زمان کنونی برای گفتگو های صلح افغانستان مناسب نیست زیر سازش میان دولت افغانستان و گروه طالبان از نظر ما بهترین گزینه است .
سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان درتازه ترین سخنان خود تاکید کرده است که دولت کابل و گروه طالبان باید تصمیم بگیرند که مذاکراتی معنادار را چه زمانی برگزار کنند ، آن موقع است که پاکستان وارد عمل شود ، اما درحال حاضر فکر نمی کنم که زمان مناسبی باشد تا ما وارد عمل شویم .
اوگفته  است هرحرکتی که باعث کاهش درگیری ها وامدن ثبات در افغانستان شود توام مورد استقبال پاکستان است .
این درحالیست  که درچهارده سال گذشته پاکستان هیچگاهی درقبال افغانستان نیت خوب نداشته وباعث ناامنی وبی ثباتی در افغانستان محسوب شده است .
پس از تشکیل حکومت وحدت ملی پاکستان خواست که خود را در آوردن صلح وثبات درافغانستان  نزدیک به مردم افغانستان بسازد، میزبانی گفتگو های صلح افغانستان وگروه طالبان را به عهده گرفت و به همین منظور اولین دورگفتگو های دولت افغانستان وطالبان درپاکستان بر گزار شد و طرفین  پذیرفتند  که مذاکرات باید ادامه  یابد ، زیرا این گفتگو ها  تا اندازه نتایج مثبت داشت اما پاکستان نخواست که این مذاکرات یعنی دور دوم  آن نیز برگزار شود ومساله مرگ ملاعمر  را به میان آورد و ازنفوذ خود که بالای گروه طالبان داشت استفاده  کرد وروند گفتگو های صلح افغانستان را به نوع از اشکال  بی باور ساخت .
درهمین حال آگاهان امور نیز گفته اند که پاکستان درقبال افغانستان صادقانه عمل نکرده وهمیشه به دنبال اهداف شوم خود درافغانستان از گروهای دهشت افگن  استفاده کرده است وبه همین دلیل گفتگو های صلح افغانستان را نیز به نفع  خود دامن  میزند .
درحال حاضر عمل کرد پاکستان درقبال افغانستان ازسوی رهبری دولت و برخی کشور های منطقه  ، امریکا وناتو نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.
رئیس اجرائیه کشور ،  نماینده خاص رئیس جمهور درامور اصلاحات وحکومت داری خوب و وزیر امورداخله کشور نیز از پاکستان انتقاد کرد وتاکید کرده اند زمانی که  پاکستان دست از حمایت وتجهیز  گروه های دهشت افگن بخصوص گروه طالبان برندارد به پاکستان اعتماد نداریم .
اکنون با چند دستگی گروه طالبان  ، پاکستان نیز اعتماد اش را از این گروه از دست داده وگفته میشود که نفوذی که پاکستان قبلاً بالای گروه طالبان داشت اکنون  کاهش یافته وبه همین دلیل  است که مشاور امنیت ملی پاکستان اظهار  داشته است که پاکستان  نمی تواند  و ارد گفتگو های صلح  افغانستان شو د .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا