سیاست

خلیلزاد: پالیسی امریکا درقبال افغانستان ناکام بوده است

کابل باختر/ 2/ جدی
زلمی خلیلزاد سابق سفیرامریکا درافغانستان اخیراً ضمن نشرمقالۀ درفارن پالیسی گفته است پالیسی امریکا درقبال افغانستان ناکام بوده است
خلیلزاد دراین مقاله علل و عوامل بدتر شدن اوضاع افغانستان را به تحلیل گرفته و گفته است که یکی ازدلایل عمده ناکامی ایالات متحده «امتناع ما از بازی دوگانه پاکستان برضدشبکه القاعده بود ، اما این حملات درهدف قراردادن طالبان، گروه حقانی و حزب اسلامی ، ناکام بود.
وی نوشته است که ایالات متحده براین باور بود که راه حل نظامی درافغانستان وجود ندارد.
وزارت دفاع امریکا بابی احتیاطی درمورد کاهش قوای نظامی ایالات متحده امریکا ازافغانستان سخن گفت ، حتی دریک مقطع زمانی که تهدید مخالفان افزایش یافت ، قدرت جنگی ایالات متحده درافغانستان به اندازه یک لوا کاهش یافت ،عدم تعهد آشکار ایالات متحده ، به مثابه چراغ سبز برای پاکستان بود تا درسال های 2005 و 2006 از افزایش حملات طالبان و سایر مخالفان حمایت کند.
خلیلزاد به افزایش 30 تا 40 نیروی اضافی ایالات متحده به افغانستان که در سال 2009 میلادی توسط اداره بارک اوباما اعزام شد ، نیز اشاره کرده و گفته است اعزام اضافی با یک مشکل مواجه بود ،زیرا به نوشته آقای خلیلزاد ، رییس جمهور اوباماضرب الاجل خروج قوای امریکایی را تایک سال بعدی ، تعیین کرده بود. درنتیجه نظامیان پلان عملیاتی را به گونه که جنرال استنلی مک کرستل و جنرال دیوید پتریوس طرح کرده بودند ،عملی نتوانستند .
تمرکز افزایش قوای امریکایی برای ثبات مناطق جنوب افغانستان منحصر بود ، اما فرماندهان امریکایی منابع لازم و زمان کافی را دراختیار نداشتند تا عین  کار را درشرق افغانستان انجام دهند.
به باور آقای خلیلزاد عدم تمایل ایالات متحده مبنی براستقرار قوای بزرگ درافغانستان ، تصمیم امریکا برای ایجاد یک اردوی ملی کوچک افغان به بی راهه سوق داده شد.
درسال 2007 میلادی ، تعداد اردوی ملی افغانستان به 70 هزار رسید . دراواخر اداره جورج بوش  رییس جمهور پیشین امریکا ، افزایش اردوی افغانستان تصویب شد اما قوای امنیتی افغانستان هیچگاهی بزرگ و قادر به مبارزه در مقابل گسترش عملیات طالبان نبود.
گرچه پس از بررسی پالیسی ها ، اداره اوباما تعداد قوای افغان را افزایش داد . اما پیشنهاد نظامیان مبنی بر افزایش اردو وقوای امنیتی افغانستان که مجموعاً به چهارصد هزار برسد ، رد شد.
به نوشته آقای خلیلزاد، مشکلات ایالات متحده موجب شد تا امریکا به عوض سیاست های از قبل پیش بینی شده ، به سیاست های واکنشی رو بیاورد .
بنابراین دربازی همیشه عقب بودیم .
وی با اشاره به وضعیت افغانستان درزمان ماموریت اش که حامدکرزی رییس جمهور بودگفت ، حامدکرزی ، رییس جمهور پیشین افغانستان وسایر رهبران افغانستان نتوانستند تا با سرعت و انرژی لازم حکومت را با سایر مناطق جنگ زده توسعه دهند.
حکومت ضعیف در ولایات موجب شد تا مناطق دربرابر حملات دشمن آسیب پذیر شود . سایر مشکلات حکومت شامل فساد اداری ، ادامه خدمات ضعیف بود که به آن رسیدگی نشد . همه این مشکلات زمانی تشدید یافت که ایالات متحده روابط با کرزی را به گونه نادرست مدیریت کرد.
آقای خلیلزاد علاوه کرده است همه این مشکلات کرزی را گیچ کرده بود ، زیرا مقامات ایالات متحده حتی به صورت صادقانه مسایل را باوی بحث نمی کردند.
درنتیجه ، کرزی به تدریج مجذوب  تیوری توطئه شد.
شاید ایالات متحده  میخواهد که تهدید شورشگری ادامه یابد تا بهانه ای برای ادامه حضور نظامی امریکا درافغانستان باشد.
روابط میان ایالات متحده امریکا و افغانستان بدتر شد.
خلیلزاد نوشته است که روابط با کرزی درزمان اداره بوش بدترشد ، اما درزمان اداره اوباما روابط به سمت خصومت سوق یافت .
درآن زمان ، ایالات متحده به صورت فعالانه درقسمت مبارزه برضد فساد اداری و جنگ سالاران همکاری نمیکرد اما ازکرزی توقع داشت تا در برابر آن مشکلات با قاطعیت برخورد کند.
آقای خلیلزاد نوشته است که به نظر وی انتظار اداره اوباما درآن زمان از کرزی و یا هر رهبر دیگر غیر واقعبینانه بودتا آنان بقای سیاسی خود را درسال که انتخابات پیش روبود به مخاطره بی اندازند و برضد فساد اداری و یا جنگ سالاران ایستادگی کند.
به گفته آقای خلیلزاد ، کوتاه فکری اداره اوباما و حملات شخصی برضد کرزی باردیگر درمورد سرنوشت دوستم دردوره ریاست جمهوری محمد اشرف غنی تبارز کرد .
آقای خلیلزاد که از اشرف غنی به مثابه یک اصلاح طلب بی باک یادکرد ، میگوید که درسال های 2002 تااکنون مقامات افغان در خصوص گفته های آقای خلیلزاد تبصره نکرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا