سیاست

محمد اشرف غنی: اگر تاریخ کشور خود را ندانیم، اشتباهات گذشته را تکرار خواهیم کرد

کابل باختر 30 جوزا
محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان،  امروز در برنامۀ افتتاح بخش کتاب‌خانه و آرشیف مرکز تحقیقاتی تاریخی افغانستان، اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، ابتدا، عبدالغفور لیوال مشاور ارشد ریاست‌جمهوری با تشکر از توجه خاص رییس جمهور غنی به تاریخ و آثار تاریخی کشور، شماری از نسخههای تاریخی افغانستان را که به همکاری مرکز مطالعات تاریخی افغانستان در لندن تهیه شده است، به بخش کتابخانۀ آرشیف تسلیم کرد.
لیوال در رابطه به مرکز مطالعات تاریخی افغانستان در لندن که داکتر وارث وزیری رییس  آن است، معلومات داد و گفت که در آن مرکز تا ۲۰۰۰ نسخۀ آثار تاریخی مرتبط به افغانستان به صورت فزیکی و ۳۰ هزار نسخه به‌صورت دیجیتالی وجود دارد و رییس  این مرکز وعده سپرده است که در مراحل بعدی، نسخه‌های دیگر را نیز به کتابخانۀ آرشیف مرکز تحقیقاتی تاریخی افغانستان خواهد سپرد. وی افزود که از نسخه‌های تاریخی متذکره می‌توان استفادۀ علمی و تحقیقی، استنادی و آرشیفی کرد. 
عبدالغفور لیوال پیشنهاد کرد تا آثار متذکره که بیشتر به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و اردو نوشته شده است و شامل کتاب‌ها، اسناد در رابطه به سرحدات، کاپی معاهدات تاریخی، عکس‌ها و نقشه‌ها می‌باشد، به زبان‌های کشور ترجمه شود و در دسترس مردم و اکادمی علوم قرار داده شود.
رییس جمهوری کشور با  قدردانی از تلاش‌های عبدالغفور لیوال گفت که اگر تاریخ کشور خود را ندانیم، اشتباهات گذشته را تکرار خواهیم کرد، چیزی که برای من متأثرکننده است، عدم شناخت از افغانستان می‌باشد. رییس جمهور تصریح‌کرد که بدون شناخت افغانستان ما نمی‌توانیم منابع، دارایی‌ها و طرز استفاده از آن‌ها را بدانیم.
رییس جمهور همچنان از همکاری‌های مرکز مطالعات تاریخی افغانستان در لندن امتنان کرد و گفت که ما باید از طریق تاریخ حلقۀ وصل گذشته با آینده باشیم و نیاز است نسل جدید ما افغانستان‌شناس باشد.
رییس جمهور کشور به وزارت تحصیلات عالی و پوهنتون کابل هدایت داد تا یک مرکز مشترک ترجمه را ایجاد کنند که این آثار در آن، به زبان‌های افغانستان ترجمه شود و به دست‌رس محققان و محصلان قرار گیرد.
همچنان محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور  و محمدصدیق پتمن دو آلبوم از عکس‌های محلات و شخصیت‌های تاریخی افغانستان را به آرشیف تسلیم کردند و رییس جمهور کشور در این خصوص گفت که حال زمان آن رسیده است تا کلیکسیون‌های آثار تاریخی شخصی خود را به آرشیف تسلیم کنیم.# عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا