سیاست

جلسۀ کابینه تحت ریاست رئیس جمهوری،برگزارشد

کابل / ۱۴ اسد /باختر

جلسۀ کابینه به ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با اشتراک اعضای کابینه و والیان کشور از طریق ویدیوکنفرانس قبل از ظهر امروز در ارگ برگزار شد.

ابتدا در مورد تصمیم رهبری دولت جهت اختصاص یک هزار بست جدید به وزارت ارشاد، حج و اوقاف به منظور ارج گذاری به علمای کرام کشور و توظیف کمیته یی غرض بررسی ابعاد و شیوه های استفاده از آن، معلومات ارائه شد.

بعداً طرح چگونگی ایجاد هماهنگی میان مکتب ها، مسجد ها، پوهنتون ها و مدرسه های کشور ارائه شد.

سپس حملات راکتی نظامیان پاکستان بر مناطقی در ولسوالی سپین بولدک قندهار و کنر و حملات اخیر طالبان بر نیروهای دفاعی و امنیتی در لوگر و حملۀ تروریستی مسلحانه بر زندان ننگرهار، تقبیح شد.

کابینه با ابراز مراتب تسلیت و همدردی به خانوادۀ مرحوم اکادمیسن سلیمان لایق، شاعر، نویسنده و شخصیت فرهنگی کشور، ادارات ذیربط را جهت اتخاذ تدابیر برای تدفین مرحوم سلیمان لایق، توظیف کرد.

متعاقباً در خصوص صحبت های تلیفونی رئیس جمهوری در روزهای عید سعید اضحی تحت عنوان "دیپلوماسی عید" با رییسان جمهور آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، ایران و صدراعظم کشور های هند و پاکستان پیرامون چگونگی تطبیق پروژه های ملی و عمرانی مانند تاپی و توتاپ، کوریدور لاجورد و چابهار، توسعه خط آهن در کابل و هرات، احداث بند شاه توت، افزایش میزان گندم کمک شده جمهوری هند و سایر پروژه ها، معلومات ارائه شد.

در این صحبت های تلیفونی، همچنان آنان از تعهد کشورهای شان جهت کمک برای مبارزه با ویروس کرونا و ایجاد اجماع و حمایت منطقه یی در روند صلح با مالکیت دولت و مردم افغانستان با حفظ نظام جمهوریت و دستآوردهای ۱۹ ساله، اطمینان دادند.

به همین ترتیب در مورد تدویر لویه جرگۀ مشورتی به عنوان ممثل دموکراسی و جرگۀ ملی تمام مردم افغانستان غرض بحث پیرامون چگونگی رهایی (۴۰۰) زندانی طالبان، تعیین خط ‌مشی و چگونگی روند مذاکرات صلح دولت در روزهای آینده و توظیف والیان ولایت ها، اعضای کابینه و تمامی ادارات غرض همکاری، هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه، معلومات ارائه شد.

جلسۀ کابینه وزارت تحصیلات عالی را مبنی بر آغاز دروس حضوری پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی و دولتی مطابق برنامه و پلان ترتیب شده آن وزارت با رعایت دستورالعمل ها و سفارش های صحی وزارت صحت عامه، موظف کرد.

همچنان کابینه وزارت های معارف و صحت عامه را به خاطر ترتیب و ارائه طرح همه جانبه پیرامون چگونگی آغاز دروس حضوری مکتب های خصوصی و دولتی با در نظرداشت تأمین شرایط صحی در مکتب ها بعد از اخذ نظریات سازمان های ملی و بین المللی مرتبط، به جلسه بعدی کابینه موظف کرد.

کابینه پیشنهاد تنظیم رژیم کاری وزارت ها و ادارات دولتی در مرکز و ولایت هابه صورت عادی همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۴ عصر و روزهای پنجشنبه از ساعت ۸ صبح الی ۱ بعد از ظهر را با در نظرداشت رعایت دستورالعمل های صحی وزارت صحت عامه، تصویب کرد.

در اخیر جلسه، به ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری هدایت داده شد که فهرست آن عده مقامات عالی‌رتبۀ دولتی و اعضای شورای ملی را که دارایی های خویش را ثبت نکرده اند، نشر کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا