صحت

رئیس آی سی آرسی: حمله بر تاسيسات و كار كنان صحي نمي تواند بخش از جنگ تلقي شوند

كابل 17 ميزان باختر

رئیس آی سی آرسی که ماموریت اش در افغانستان اختتام یافته از بحران بشری هوشدار میدهد و به گسترش خدمات صحي در افغانساتن تاكيد كرد.

به گزارش آژانس باختر،ریتو ستاکر رئیس نماینده گی آی سی آرسی در افغانستان که ماموریت وی درین کشوراختتام یافت.

ریتو ستاکر بصورت خاص در مورد مشکلات فراه راه دسترسی  مردم عادی به خدمات صحی در افغانستان تاکید نمود."

حملات بالای كار كنان ، وسایط نقلیه و تاسیسات صحی، بخشی از راه اندازی عادی جنگ، تلقی شده نمیتواند. خدمات صحی باید به هر فرد نیازمند، قابل دسترس باشد. خدمات صحی باید صرف به اساس بررسی های صحی بطور بیطرفانه، فراهم گردد."

وي گفت:با وجود این چالش ها، یکتعداد پیشرفت ها هم صورت گرفته است. " درمقایسه با دهه های گذشته، سرنوشت مردم ملکی از دیدگاه رسانه ها و جوامع مدنی به قوت تمام مطرح میگردد". در جریان سالها، آی سی آرسی قادر بوده است تا نگرانی های خود را با طرف های مختلف منازعات بطور مستقیم تر و بصورت صریح، مطرح نماید. طرف ها تمایل بیشتر در قبال شنیدن نگرانی ما از خود  نشان داده اند و  از سفارشات مشخص ما که  در ارتباط با چگونگی راه اندازی منازعات وا موضوعات مربوط به زندان ها برای آنها ارائه کرده ایم، پیروی کرده اند.  این امر را  امروز نمیتوان  درمورد  سایر مناطق جنگی در جهان گفته مطرح کرد."

آی سی آرسی به بازدید خویش از هزاران زندانی که در ارتباط با منازعات مسلحانه دستگیر و در توقیف خانه ها تحت کنترول مقامات افغانی و یا نیرو های بین المللی نگهداری میشوند، همچنان ادامه میدهد. موصوف افزود، " ما نگران هستیم زیرا نیروهای بین المللی  ازکشور خارج میشوند و وجوه مالی که بدسترس دولت افغانستان قرار میگیرد، کاهش میابد، بدین وسیله تامین وضعت قابل قبول در محابس افغانستان یک امر بسا دشوار بنظر میرسد".

آی سی آرسی از سال 1979 بدینسو، در افغانستان فعالیت مینمائید.  از نظر منابع متعهده، آی سی آر سی  با بیش از 1800 نفر پرسونل در 15 دفتر و با بودجۀ 89 میلیون فرانک سویسی برای سال 2012،  بزرگترین فعالیت های خویش را در  این کشور انجام میدهد. جیراردو پونترادولفی  به سمت رئیس جدید آی سی آرسی در افغانستان در جریان ماه جاری وظیفۀ خود را اشغال نموده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا