سیاست

محمد اشرف غنی رییس جمهوری: امروز زنان افغان پیش‌قدم و پاسبان قانون اساسی، امنیت و ثبات اند

کابل / 5 قوس / باختر

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، قبل از ظهر امروز در اولین کنفرانس زنان نظامی، صلح و امنیت که در مقر وزارت دفاع ملی برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

به اساس معلومات دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به آژانس باختر، رییس جمهور غنی در سخنرانی خویش، از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور که به حالت تعرضی قرار گرفته اند، ستایش کرد وگفت : این تحول بی پیشینه است و قابل باور تمام جهان و مورد حمایت ما است و شما این اعتبار ملی و بین المللی را با خون خود کمایی کرده اید؛ کسانی که به توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی ما شک دارند، یک بار دیگر فکر کنند.

رییس جمهور ابتکار وزارت دفاع ملی را به خاطر تدویر کنفرانس زنان نظامی، صلح و امنیت ستود و آن را در تقویت نقش منسوبان نظامی زن و ایجاد نقشۀ راه برای آینده، مهم خواند.

رییس جمهور کشور از خانواده های سربازان و منسوبان نظامی زن تشکر کرد که با تصمیم قاطع شان از وطن، دین و قانون اساسی دفاع می کنند. وی افزود که امروز زنان افغان پیش قدم  و  پاسبان قانون اساسی و امنیت و ثبات اند.

رییس جمهور غنی گفت: کارهایی که ۲۰ تُن بم نتوانست انجام دهد، اراده و هماهنگی مردم آن را به سر رساند و امروز از برکت مبارزه مردم، داعش در ننگرهار شکست سنگین متقبل شد؛ ما جلوِ افراط گرایی را در تمام افغانستان خواهیم گرفت و طالب با خشونت نمی تواند مردم ما را بشکند.

رییس جمهور گفت : جنگ بزرگترین خشونت است؛ فرهنگ انفجار و انتحار در دین مبین ما و در عرف ما جای ندارد و نقش نیروهای امنیتی و دفاعی ما منحیث حافظان قانون اساسی واضح است.

رییس جمهور کشور خطاب به سربازان و منسوبان  زن، گفت : شما فرزندان واقعی افغانستان هستید و قطعاً در مسایل سیاسی مداخله نکرده اید، اما قانون را حراست کرده اید. وی افزود: در وضعیت کنونی، هیچ کسی حاکمیت قانون را تهدید کرده نمی تواند. ما تابع قانون هستیم و بر اساس قانون، وظایف خویش را به پیش می بریم و همه بدانند که این کشور، کشور تهدیدات نیست که ما را مجبور سازند که به معامله تن دهیم. افغانستان جای تهدید و معامله نیست، بلکه سرزمین فیصله ها است.

رییس جمهور تصریح کرد که پیشنهاد ایجاد شورای نظامی زنان افغان و شورای بین المللی زنان نظامی یک ابتکار خوب است و بیانگر فکر اصیل افغانان است. زنان افغان اکنون از حاشیه به متن  رفته اند و در مرحلۀ تصمیم گیری قرار گرفته اند و این روند ادامه می یابد.

رییس جمهور غنی در مورد قطعنامۀ اولین کنفرانس زنان نظامی، صلح و امنیت، گفت: پیشنهادات تان نه تنها قابل تایید است، بلکه در چوکات وزارت دفاع ملی برای آن‌ها امکانات و منابع نیز فراهم خواهیم کرد.

رییس جمهور گفت : صلح خواست هر افغان است و معنی صلح به هر هم‌وطن ما این است که با آمدن صلح، امنیت برقرار می شود.

وی با بیان اینکه صلح باعث ثبات، پیشرفت و برادری می شود، گفت: صلح به یک سمت، حزب و قوم تعلق ندارد، بلکه خالص افغانی است و این گونه صلح را به یاری خداوند متعال می آوریم و برای تامین صلح پایدار نیاز است که نیروهای امنیتی و دفاعی ما، نقش اساسی خویش را بیشتر کنند.

رییس جمهور در اخیر سخنانش گفت: آغوش مردم افغانستان باز است و برای هر افغان جای دارد، باید همدیگر را بپذیریم و بر اساس اصول و قواعد به پیش برویم. وی به نیروهای امنیتی و دفاعی و زنان کشور اطمینان داد و گفت: حق و دستآوردهای شما معامله نمی شود، زیرا ما به اصول پابند هستیم و شما برحق هستید.

در این مراسم منیره یوسفزاده معین پالیسی وزارت دفاع ملی نیز صحبت کرد و گفت که زنان نظامی با شعار اولین قدم کاهش خشونت که حمایت زن از زن است با همدیگر پیمان خواهر خواندگی بستند و اعلان کردند که از همدیگر حمایت می کنند؛ در کنار هم می ایستند و به هیچ عنوان آزار و اذیت را تحمل نمی کنند و با کسانی که آنان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند، در مطابقت به قانون برخورد خواهند کرد.

وی افزود که آنان نه تنها شبکۀ زنان نظامی را در وزارت دفاع ملی ایجاد کردند، بلکه در نظر دارند که شورای زنان نظامی را در سال آینده نیز ایجاد کنند.

یوسف زاده خاطرنشان کرد که زنان دیگر نقش حاشیه یی را نمی پذیرند و می خواهند که در متن جامعه و در تصامیم کلان سهم داشته باشند.

همچنان فاطمه سادات قومندان تولی افسران اناث اکادمی افسران، قطعنامۀ اولین کنفرانس زنان نظامی، صلح و امنیت را قرائت کرد.

در این قطعنامه، آنان خواستار ایجاد شورای نظامی زنان افغان، طرح اساس‌نامه، طرزالعمل و لایحۀ وظایف این شورا و همچنان بستن پیمان خواهرخواندگی با کشورهای هم پیمان افغانستان  به ویژه کشورهایی که وزرای دفاع شان زنان هستند، شدند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا