گزارش ها

رئیس بانک جهان درافغانستان:برای بهبود مشکل بخش اعظم افغان ها تلاش مارا دوچند میسازیم

کابل19  ثور/ باختر
بانک جهانی تازه ترین  گزارش خود را درمورد  افغانستان به نشرسپرده  که نشان میدهد فقر و بیکاری  در افغانستان سی و نه درصد افزایش یافته است که  درحال حاضر بیشتر از یک اعشاریه سه  ملیون افغان  قادر به تامین  نیازمند ی های  خوراکی و غیر خوراکی  خود نیستند.
یافته این گزارش گواه  آنست  که پس  از خروج  نیروهای بین المللی  از افغانستان در سال 2012  فقر و بیکاری  با کاهش رشد  اقتصادی  و گسترش  ناامنی  افزایش یافته است .
گزارشگر آژانس باختر خبر مینگارد : گسترش ناامنی و کاهش رشد اقتصادی  افغانستان یکی از  مهمترین عواملی  افزایش فقر وبیکاری  در کشور گفته شده که به اساس گزارش بانک  جهانی پس از سال 2012 فقر وبیکاری درمناطق ولسوالی ها و قریه  های این کشور،نزدیک  به سه برابر افزایش یافته است که در سال های 2013 الی 2014  دومیلیون افغان بیکاربودند  که شصت درصد ان را مردان تشکیل  میدهند.
به همین منظور رئیس بانک جهانی در افغانستان تا کید  کرده است که برای  همین  ملحوظ ما مکلف هستیم تا برای بهبود زنده گی  و تامین پیشرفت  اقتصادی بخش اعظم افغان ها تلاش مارا  دو چند سازیم و کارهای زیادی  را روی دست بگیریم تا خانواده های افغان را که  درگرداب و فقر گیر مانده  اند نجات دهیم   و از مشکلات  که دراثر حوادث طبیعی  بروز کرده اند و از کنترول  آنان خارج  است  تاحدی جلو گیری نمایم ، زیرا وضعیت اجتماعی و اقتصادی  افغانستان به گونه  روز افزون با خطر مواجه است .
دراین گزارش امده است که اگر بیکاری ، ناداری  و کمبود  خدمات صحی  در کشور به همین گونه  ادامه یابند  بیشرفت های پانزده ساله گذشته  با خطر روبرو خواهند  شد .
مسوولان اتاق های تجارت وصنایع نیز میگویند که  افزایش نا امنی ها و آدم ربایی ها  در کشور سبب  فرار سرمایه گذاری  ها ،بیکاری وناداری در کشور شده است و تاکید  دارند  که ناامنی  و مشکلات کنونی در  فراراه سرمایه گذاری ها د ر کشور نگران کنند ه است اگراوضاع به همین گونه ادامه  یابد مشکلات بیشتر خواهند شد .
از سوی دیگر برخی از آگاهان امور وجود بیکاری روز افزون در کشور، برنامه های دولت  را برای حل معضل بیکاری  و ناداری بی اثر گفته اند.
به گفته آنان  حکومت  وحدت ملی تغییر در دسترخوان و ایجاد یک ملیون شغل به مردم را وعده داده بود اما تا کنون در این موارد عملکرد مناسب  نداشته است .
آنان تاکید  دارند  که هنوز  هم فرصت های طلایی  برای  عملی ساختن تعهد های حکومت به مردم  مساعد است که درگام نخست برای  سرمایه گذاران  از امنیت و تامین انان اطمینان بدهد و  فرصت  های شغلی بخصوص انانیکه  شغل رابرای مردم ایجاد میکنند و نیز قوانین شان رادر پرداخت مالیه سهل تر بسازد تا سطح مالیه گیری و مالیه دهنده گان پائین  و یا متوسط ساخته شود.
فقرو بیکاری  درجامعه وابسته  به عواملی مختلفی  می باشد اما درافغانستان فقرو بیکاری  وابسته به عدم بی برنامه گی  و ناامنی گفته شده است  که دراین زمیه  دولت  باید  تلاش کافی رابا همکاری جامعه  بین المللی در دست گیرد تا بتواندآن را به حد اقل کاهش دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا