سیاست

حامد کرزی: وحدت ملی و تکیه به وحدت شکست ناپذیر این سرزمین تنها ضمانتهای اند که می توانند صلح، ثبات و ترقی را در کشور پایدار سازند

 

كابل/16/حوت/باختر

با سخنراني حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز سال سوم كارى شانزدهمين دورهء تقنینی شوراى ملى رسماً افتتاح گرديد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر،رئیس جمهور درين سخنراني گفت که در ده سال گذشته افغانستان پیشرفت های بزرگی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی داشت و همچنان گام ها در این مدت برای آوردن صلح در کشور برداشته شد و در سطح ملی نتایج خوبی را در پی داشت.

 حامد کرزی افزود: کوشش های خارجی وجود دارد که افغانستان صاحب دولت و نظام نباشد و این کشور در خدمت دیگران، مفلس، محتاج  و بی نظام باشد و به افراد و گروه ها تقسیم گردد، به همین دلیل مواظبت بسیار جدی ما را می خواهد تا کوشش صلح ما یک کوشش همگی مردم افغانستان باشد.

رئیس جمهور از اعضای شورای ملی و همه سیاسیون کشور خواست تا شورای عالی صلح را که نماینده گی مردم افغانستان را می کند، مورد حمایت قرار دهند تا افغانستان از یک مرجع، پروسه صلح را به پیش ببرد.

حامد کرزی ضمن آرزومندی اینکه همه پشتیبان پروسه صلح باشند، گفت: اگر ما بحیث یک ملت متفرق با خارجی ها در مورد صلح صحبت کنیم، عاقبت خراب خواهد بود. ما باید متحد و یکپارچه و از یک مرجع که شورای عالی صلح است، تلاش های خویش را در این راستا ادامه دهیم.

حامد کرزی گفت که تلاش های صورت می گیرد تا کوشش های جاری صلح را از چوکات افغانی آن که صفوف ملت و نظام سیاسی ما را تحکیم می بخشد و دستآورد های چند سال گذشته را حفظ می کند، بیرون نمایند و آنرا به سطح چانه زنی های فردی پایین بیاورند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد که بعضی کشور ها این تلاش ها را تشویق می کنند و می خواهند افغانستان را به جنگ ها، بی قانونی ها و بی حکومتی سالهای هفتاد بر گردانند. 

حامد کرزی خطاب به طالبان افغانی گفت که آنها سلاح بیگانه ها را گرفته اند توسط این سلاح، ترقی، امن و سعادت افغانستان را خراب کرده، جلو پیشرفت آنرا می گیرند. برادران طالب باید بدانند که برای اهداف بیگانه ها و ویرانی خاک و خانه خود شان استعمال می شوند. پس زمان آن فرا رسیده است که جرئت کنند به کشور شان بیایند و از این مشکلات خود را نجات دهند.

رئیس جمهور علاوه کرد که ما نیز به جهان محتاج می باشیم اما در موارد ملی خود سیاست کاملاً مستقل را در پیش گرفته ایم. با تمام احتیاجی که به بیرونی ها داریم، در موارد ملی و منفعت ملی خود مستقل هستیم.

حامد کرزی با اشاره بر اینکه براى تأمين صلح در افغانستان و پاکستان اراده و همکاری صادقانهء همسايهء ما پاكستان، بسيار مهم است، گفت: اّرزوى مردم افغانستان اين است كه حكومت جمهورى اسلامى پاكستان در امر تأمين صلح در هردو کشور همكارى جدى نمايد.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر همكارى صادقانه با پاكستان براى رسيدن به صلح، رفاه و تقويت همكارى هاى اقتصادى، ترانزيتى و فرهنگى گفت: براى آوردن ثبات، صلح و رشد اقتصادى در اين منطقه بايد افغانستان و پاكستان با يكديگر همكارى صمیمانه داشته باشند. هر نوع توهم استفاده از تروريزم به جز ويرانى و بربادى عاملين آن، دستآورد ديگرى نخواهد داشت.

حامد کرزی گفت نخبه گان سياسى كشور ما، با درس گرفتن از سه دهه اخير، با تقويت وحدت ملى و بسيج همه جانبهء مردم در راه تحكيم صلح و ثبات، دوشادوش يكديگر كار كنند. وی گفت که وحدت ملت افغانستان و تكيه بر استوارى شكست ناپذير مردم اين سرزمين تنها ضمانت هايى اند كه مى توانند صلح، ثبات و ترقى را در كشور پايدار سازند.

رئیس جمهور علت های اصلی تداوم بحران در افغانستان معاصر را ناپایداری و عدم تداوم نظام های سیاسی دانسته گفت: در هر چند سال یا دهه یی افغانستان در اثر کودتا ها و تجاوز و مداخله خارجی ها در دامن شورش و جنگ افتیده  است. به همین اساس من در اینجا به صراحت خاطر نشان می سازم که افغانستان کدام آزمایشگاه سیاسی نیست که هر گاهی چند تن به پا خیزند و خواست ها و آرزو های خویش را تحت نام خواست های مردم برای اهداف بیگانه ها پیشکش نمایند و تداوم نظام، وحدت ملی افغانستان و تمامیت ارضی کشور را به خطر باندازند.

حامد کرزی گفت: وحدت ملت افغانستان و تکیه به وحدت شکست ناپذیر این سرزمین تنها ضمانتهای اند، که می توانند صلح، ثبات و ترقی را در کشور پایدار سازند و مردم افغانستان در نظام منتخب مبتنی بر مردم باید بتوانند از تمام حقوق و آزادی های مسجل در قانون اساسی کشور بهرمند شوند.

رئیس جمهور با تاکید به رعايت حقوق بشرى و شهروندى مردم افغانستان، احترام به حريم زنده گى آنها، به تمام نيروهاى امنيتى افغانستان و نهادهاى دولتى يك بار ديگر ياد آورى کرده گفت تا رعايت حقوق و آزادى هاى مردم را در سر لوحهء كار شان قرار دهند. هيچ تخطى در اين رابطه قابل تحمل نمى باشد.

حامد کرزی تاکید کرد که برای من یک سال و چند ماه بعد که منحیث رئیس قبلی خواهم بود، برگزاری یک انتخابات خوب، درست و باعزت، باعث نیک نامی و عزت من در تاریخ خواهد بود.

 وی افزود: من به تمام معنی در تلاش هستم تا یک انتخابات آرام، آزاد و مستقل برپا شود و مردم افغانستان رئیس جمهور خود را تعیین کنند و مملکت ما به طرف ثبات بهتر و بیشتر به پیش  رود و بدون شک یک انتخابات درست و خوب،  افغانستان را به ثبات بهتر میرساند.

رئیس جمهور در اخیر گفت: تصويب قانون انتخابات و ساير قوانينى كه در دستور كار شوراى ملى قرار دارد براى تداوم و تحكيم نظام قانونى در كشور از اهميت فوق العاده برخوردار مى باشد. توجهء جدى به اين مسأله موجب خواهد شد تا ما بتوانيم برخلاهاى قانونى در كشور غلبه نموده، از طريق تطبيق قانون به تحكيم و تقويت نظام مبتنى بر قانون بيشتر از پيش بپردازيم. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا