جامعه

دخترافغان که توانست ندای صلح خواهی کودکان و جوانان کشورش را به جهان برساند

کابل باختر/ 7/ سنبله
مسکابهار دخترمستعد افغان که توجه جوانان و کودکان جهان را در باره صلح خواهی کودکان افغان جلب کرد.
این دختر نوجوان متعلم صنف دهم لیسه ابوالقاسم فردوسی کابل از افغانستان تنها کسی بودکه ازطریق آزمون رقابتی به سفر جاپان بخاطر شرکت درکارگاهی بنام "هیروشیما جونیور انترنشنل فورم " نامزد شد و به این سفر موفق شد.
مسکابهار گفت که نهاد هیروشیما جونیور انترنشنل فورم کودکان و نوجوانان مستعد بین سنین 13 تا 19 سالۀ  16 کشور جهان را به این کارگاه دعوت کرده بود.
مسکا بهار توانسته به کودکانی شرکت کننده صلح را به عنوان نیاز مبرم مردم افغانستان به خصوص کودکان و جوانان بیان کند.
وی به اشتراک کنندگان کارگاه گفته است که من نوجوانی از افغاستان هستم ، کشوری که سالهاست درجنگ وخشونت دست و پنجه نرم میکند . من ازمیان دود و آتش جنگ برخاسته ام وبیشتر از من هیچ یک از شما مصایب جنگ و افراطیت را درکشور های تان تجربه نکرده اید .
وی افزود ، افراطیت امروز دامنگیر مردم افغانستان است فردا این پدیده شوم تمام منطقه وجهان را فرا خواهد گرفت وباید جهان در مبارزه در برابر این پدیده خطرناک متحد شوند .
مسکا بهار گفت که هدف همایش کودکان ونوجوانان درهیروشیمای جاپان آگاهی آنان از پیامد هایی بودکه استعمال بمب اتوم درهیروشیماوناگاساکی آن کشور بوجود آورده بود.
دراین کارگاه شرکت کنند گان که از کشور های مختلف جهان  آمده  بودند  نظریات وپیشنهاد های شانرا برای جلوگیری از ساخت و استعمال سلاح های هسته یی ، مبارزه در برابر تروریزم و افراطیت تقویت صلح ، ترویج علم و دانش در جوامع عقب مانده  وفقیر باهم شریک ساختند .
او گفت، به نمایندگی از کودکان  ونوجوانان افغان دراین کارگاه  گفته است که تفاهم ومذاکره راه کوتاه رسیدن به صلح است وجنگ جز تباهی وبربادی مردم و از بین رفتن زیر بناهای کشورها، چیز دیگری درپی ندارد.
مسکا بهار خاطر نشان  کرد 86 تن شرکت کننده این کارگاه  به کارهای گروهی  پرداختند  و قطعنامه  یی را تهیه نمودند که  در آن به یک صدا شدن جهانیان برای پایان بخشیدن جنگ و خشونت ، جلوگیری از تولید واستفاده سلاح هسته یی و جلوگیری از کشتار، آزار واذیت افراد ملکی تاکید شد .
این کارگاه  که برای سه روز در هیروشیمای جاپان برگزار گردیده بود ، اشتراک کنندگان از موزیم قربانیان رویداد هیروشیما نیز دیدن کردند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا