جهان

ترکیه: روزنامه‌ نگار عربستانی در ‘داخل قنسلگری آنکشوربه قتل رسیده’ است

انقره – بی بی سی نیوز – 15 میزان – باختر
مقام‌های ترکیه  به این نتیجه رسیده‌اند که جمال خاشقچی، روزنامه ‌نگار سرشناس و منتقد عربستانی توسط یک تیم ۱۵ نفره که برای قتل او از عربستان به استانبول آمده بودند در داخل قنسلگری عربستان به قتل رسیده است.
خاشقچی از چهار روز پیش در ترکیه و پس از مراجعه به ساختمان قنسلگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است.
یک مقام ترکیه دیروز به خبرگزاری رویترز و روزنامه واشنگتن پست گفت: "ارزیابی اولیه ما این است که  خاشقچی در داخل قنسلگری به قتل رسیده است. ما معتقدیم که این قتل از پیش برنامه‌ ریزی شده بود و سپس جسد به خارج از قنسلگری منتقل شده است."
با وجود این، این مقام ترکیه از جزئیات نحوه قتل سخن نگفته و مدارکی در این باره هم ارایه نکرده است.
همزمان  څارنوالی ترکیه اعلام کرده که  دوسیه ویژه‌ای برای رسیدگی به ماجرای ناپدید شدن خاشقچی باز کرده و تیم کارآگاهان خود را به استانبول اعزام کرده است.
در صورت تایید کشته شدن  خاشقچی به دست ماموران اطلاعاتی عربستان، این کشور با موج جدیدی از انتقادهای بین‌المللی به علت سرکوب مخالفان خود روبرو خواهد شد.
عربستان هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است اما یک مقام قنسلگری عربستان در استانبول در گفتگو با رویترز ادعای مقام های ترکیه را "بی‌اعتبار" دانسته است.
ریاض در چند روز گذشته تحت فشار افکار عمومی بود که درباره خارج نشدن  خاشقچی از ساختمان قنسلگری و در حالی که نامزد او بیرون در انتظار ایستاده بود توضیح دهد.
جمال خاشقچی که در تبعید خودخواسته در آمریکا و در نزدیکی واشنگتن دی سی اقامت داشت از چهار روز پیش برای تکمیل مدارک شخصی خود به قنسلگری عربستان در ترکیه مراجعه کرده است.
او قرار بود به زودی دوباره ازدواج کند.
در حالی که ترکیه می‌گفت باور دارد  خاشقچی هیچ گاه ساختمان قنسلگری را ترک نکرده، عربستان تاکید داشت که او همان روز اول از قنسلگری خارج شده است.
حتی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در واکنش به این گزارش‌ها گفته بود ترکیه می‌تواند ساختمان قنسلگری این کشور در استانبول را برای یافتن روزنامه‌نگار منتقد ناپدید شده مورد بررسی قرار دهد.
اما دیروز یک مقام امنیتی ترکیه که خواسته ناشناس بماند به خبرگزاری رویترز گفته به عقیده او یک تیم ویژه ۱۵ نفره عربستانی که در میان آنها چند مقام حکومت این کشور هم حضور داشته اند با دو هواپیمای جداگانه در همان روز مراجعه  خاشقچی وارد استانبول شده‌اند و به قنسلگری رفته‌اند و همان روز هم ترکیه را ترک کرده‌اند.این مقام امنیتی ترکیه گفته پولیس در حال شناسایی افراد این تیم است.
روزنامه‌نگار ۵۹ ساله  عربستان پس از انتقاد از سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان این کشور را ترک کرد. فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا