سیاست

متن سخنرانی محمد اشرف غنی رییسجمهوری اسلامی افغانستان در مراسم عاشورا

کابل باختر 21 میزان
بسم الله الرحمن الرحیم
درود بر محمد و آل محمد و اصحاب اجمعین،
جلالتمآب حامد کرزی زعیم ملی افغانستان، جلالتمآب استاد خلیلی، جلالتمآب استاد دانش، اعضای محترم کابینه، لوی څارنوال افغانستان، سفیر صاحب ایران، علمای کرام، استادان گرامی، تمام عزاداران، خواهران و برادران و اطفال عزیز که چند تن شان در اینجا حضور دارند،
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته!
روز عاشورا که در ادیان آسمانی روزی مهم، و در زندگی پیامبر گرامی اسلام روز برای عبادت و معنویت بوده است، با پیوند یافتن آن با شهادت سرورجوانان بهشت، امام حسین رضی الله عنه، در تاریخ ما اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. فرا رسیدن این روز بزرگ و ایام عزاداری و سوگواری امام حسین و یارانش را به همه مردم مسلمان افغانستان تسلیت و تعزیت می گویم.
با تاسف شب گذشته بار دیگر تروریستان آدم کش و جنایتکاران بشری گروهی از مردم ما را که عزادار نواسه حضرت محمد (ص)، امام حسین رضی الله عنه بودند، به شهادت رساندند و ملت عزادار افغانستان را داغدار و سوگوار نمودند.
این افراد که بنام اسلام دست به جنایت و کشتار بی رحمانه عزاداران امام حسین رضی الله عنه، در یکی از اماکن مذهبی زدند باورمند و پابند به هیچ یک از اصول دین مبین اسلام نمی باشند. این عمل نشانه آشکار از دشمنی آنان با وحدت و همدلی میان پیروان مذاهب دین مبین اسلام در افغانستان می باشد. پیروان مذاهب در افغانستان در یک فضای کاملا مسالمت آمیز به سر می برند و الگوی کم نظیری از همزیستی مذهبی در سطح کشورهای منطقه می باشند، مثلی که جناب استاد خلیلی ذکر کردند.
حمله به اماکن مقدس، زیارتگاه ها و افراد ملکی نشانه واضحی از جنایت بشری است که هر روز در گوشه و کنار کشور از کندز تا ارزگان، از کابل تا فراه و بغلان، میدان وردک و دایکندی از سوی تروریستان رخ می دهد. رویداد تروریستی شب گذشته در زیارتگاه سخی یک بار دیگر نقاب از چهره آنانی که بر خلاف اسلام و انسانیت دست به جنایت بشری می زنند برداشت و چهره واقعی ضد انسانی آنان را نمایان ساخت. در این شرایط حساس که دشمنان با حیله های گوناگون در کمین ملت مسلمان افغانستان نشسته اند ایجاب می کند تا همه مردم یک صدا آواز خود را علیه این جنایت پیشگان بلند کنند و از علمای اهل تسنن و تشیع، اقشار سیاسی و آگاهان می خواهم تا در آگاهی بخشی و حفظ وحدت و یکپارچگی مردم رسالت خود را عملی سازند.
تجلیل از این چنین مناسبت‌های ارزندۀ دینی، فرصتی را در اختیار ما می‌گذارد تا چنان‌که هدایت دین مبین اسلام است، به ابعاد معنوی در زندگی خود توجه کنیم و بر کاستی‌هایی که رخ داده است مرور کنیم و به صلاح و اصلاح خود بیش از گذشته عنایت نشان بدهیم.
شما می‌دانید که زندگی اجتماعی روند پویا است و بسان رودباری همیشه مَوّاج، با انرژی عظیمی همراه است، و جهت دادن به آن می‌تواند به دستاوردهای بزرگی منتهی شود.
ما می‌توانیم در مناسبت‌های مذهبی دوباره نگاهی بیفکنیم به این روند، و ببینیم که آیا ما در جایی هستیم که دین ما می‌خواهد؟ و آیا مقاصدی را که شریعت ما در نظر داشته است، تحقق بخشیده‌ایم؟ و آیا به موازینی که پیامبر ما و یاران گرامی آن حضرت و اهل بیت مُکرَّم ایشان توصیه کرده‌اند نزدیک شده‌ایم؟
شما می‌بینید که در بخشی از کشورهای اسلامی، آشوب و بحران شعله‌ ور است، و گروه‌هایی با استفادۀ غلط از نام دین و با تفسیر غلط از تعالیم آن، زندگی را بر مسلمانان، تلخ و تاریک ساخته‌اند. شما شاهد هستید که چگونه جنگ‌های فرقه‌ای و دامن زدن به اختلافات مذهبی در بعضی کشورها در میان مسلمانان، سبب بلواهای گسترده و ویران‌گر شده است.
ما باید خداوند مهربان را سپاس‌گزار باشیم که در افغانستان عزیز ما، وحدت و اخوت اسلامی میان شیعه و سنی استوار است و علی ‌رغم خطراتی که از ناحیه فعالیت‌های افراطی و ترویج ایدئولوژی‌های تروریستی وجود دارد، تحمل و مدارای اسلامی در میان مردم ما مثال زدنی است.
ما باید بهوش باشیم که دنبال کردن مسیر بزرگان دین و تحقق بخشیدن به مقاصد اعلای شریعت اسلامی، نیازمند درایت عمیق است. امروز کسانی که از روح شریعت اسلامی بی‌خبر هستند، به تعصبات دامن می‌زنند، فاصله‌ها را افزایش می‌دهند، بجای تکیه بر شباهت‌ها بر تفاوت‌ها تاکید می‌کنند، بجای روی آوردن به اشتراکات، به افتراقات همت می‌گمارند، و با رفتار ناسنجیدۀ خود که ناشی از خرافه‌گرایی و جهل‌ است، به ایجاد شکاف و دو رنگی در میان مسلمانان روی می‌آورند.
از یاد نبریم که میراث بزرگان امت اسلامی، میراث یاران و خاندان معظم نبی اکرم، میراث اخلاق و معنویت است. آنان خود مظهر فضایل اخلاقی بودند و از پیروان شان نیز تعهد به همین ارزش‌ها را می‌خواستند. آنان برای وصل کردن آمده بودند، نه برای فصل کردن. اگر آنان رویکرد فرقه‌گرایانه می‌داشتند امکان نداشت که آن تمدن شکوهمند در تاریخ اسلام سر بر آورد.
به شکوفایی رسیدن آن تمدن بزرگ برای ما درس‌های فراوانی دارد، و واضح‌ترین آن این است که نگاه عقلانی، رویکرد اخلاقی، چشم انداز بزرگ، بها دادن به علم، و در نظر گرفتن آداب و عنعنات سودمند برای زندگی اجتماعی، از ارزش‌های اصیل آن تمدن بود، که برای قرن‌ها بر بخشی عظیم از دنیای قدیم پرتو انداخته بود.
ما امروز نیاز داریم که به این مفاهیم بازگردیم. جامعۀ ما نیازهای خاص خود را دارد، و ما وظیفه داریم که به این نیازها پاسخ بگوییم. ما با آن‌که مشترکات فراوانی با دیگر جوامع اسلامی داریم، اما هم‌زمان باید الگوی خاص خود را که متناسب با هویت تمدنی ما است دارا باشیم. مراسم مذهبی ما و نحوۀ پرداختن ما به آن باید زمینه‌ای باشد برای تقویت هم‌بستگی اجتماعی، بالا بردن احساس عنایت به حقوق و احوال هم‌شهریان و هم‌وطنان، فرهنگ استفادۀ درست از عرصۀ عمومی، و اجتناب آگاهانه از هر امری که به دشمنان ما بهانه بدهد تا وحدت و اخوت ما را خدشه دار سازند.
در شرایطی که افغانستان می‌رود تا سرنوشت خود را به دست خود رقم بزند و تاریخ خود را با عزم و ارادۀ خود بسازد، و بر زمین خود، بر منابع طبیعی خود، و بر سرمایه‌های عظیم خود اِعمال مالکیت کند، دشمنی‌ها با ما بیشتر می‌شود، و برای ناکام ساختن ما در این مسیر حیاتی به شیوه‌های مختلف متوسل می‌شوند، و از همه مهم‌تر شکاف انداختن بر دیوارۀ اعتماد ملی در میان مردم ما است.
از این رو است که باید ما بر درک تاریخی خود بیفزاییم، شناخت خود از شرایط منطقه و جهان را بیش‌تر کنیم، و با بصیرت و دانایی هر نیت شوم و هر حرکت تفرقه افکنانه را به ناکامی بکشانیم، و تنها از این طریق است که راه بزرگان امت اسلامی، و راه سرور شهیدان، امام حسین رضی الله عنه، زنده و پاینده خواهد ماند.
ما بر این باوریم که تمام اقوام و قبایل باهم برادر کشور، گل های یک باغ بزرگ به نام افغانستان هستند. این تنوع، مایه زیبایی ما است. ما همگی این زیبایی را پاس می داریم و با تحکیم پیوندهای ملی، بر زیبایی،  استحکام و اقتدار کشور خود می افزاییم.
ما با الگو پذیری از حرکت اصلاح طلبانه و سیره سیاسی امام حسین، مبارزه با فساد، تطبیق اصلاحات در همه عرصه ها، تأمین عدالت و انکشاف متوازن و حکومتداری خوب و مبتنی بر شفافیت و شایسته سالاری را در رأس اولویت های خود قرار داده ایم و با اراده قاطع این سیاست را تعقیب خواهیم کرد و در ماه های آینده شما انکشافات بیشتری را در این موارد شاهد خواهید بود.
امروز افغانستان از نگاه اعتبار بین المللی، در یک جایگاه شایسته ای قرار گرفته و سیاست ها و پالیسی های ما مورد حمایت جامعه بین المللی می باشد. ما با استفاده از این فرصت ها و با حرکت در جهت تقویت بنیه های دفاعی، اقتصادی و فرهنگی کشور و تأمین منافع ملی خود، آینده درخشان و روشنی را در جهت تحقق صلح و ثبات و رفاه و آسایش مردم خود پیش بینی می کنیم.
باز هم درود به روح تمام شهدا، شهدای قوای امنیتی و دفاعی افغانستان که مجدانه روزانه قربانی می دهند، درود بر شهدای کربلا و درود به شهدای دیشب.
زنده باد افغانستان
تل دی وی افغانستان
یشن سن افغانستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا