اخبارجامعه

آمادگی های وزارت احیا وانکشاف دهات در حالات اضطرار

کابل/ ۲  جدی/ باختر

وزارت احیا و انکشافات دهات برای مقابله با پیامد های  حوادث و کمک با هموطنان نیازمند در حالات اضطرار٬اقداماتی را انجام داده است  و برنامه های را هم روی دست دارد.

به گزارش آژانس باختر: با رسیدن فصل سرما٬ احتمال وقوع حوادث طبیعی در کشور بیشتر شده است٬ در کنار احتمال وقوع حوادث طبیعی٬ موج دوم بیماری کرونا نیزدر کشور شیوع یافته است و مشکلات دیگر صحی و محیطی مردم را رنج می دهد  این ها عواملی اند٬ خانواده های فقیر و آسیب پذیررا بیشتر در معرض خطر قرار داده است و چشم مردم نیاز مند به نهاد های دولتی و موسسات خیریه است.

در میان این نها د ها یکی هم وزارت احیا و انکشاف دهات است که باید درحالات اضطرار و حساس به کمک مردم بشتابد.

 محمد داود نعیمی رییس روابط عامه وزارت احیا و انکشاف دهات می گوید: آن وزارت  کارهای کرده و برنامه های هم روی دست دارد و برنامه را هم عملی کرده است.

نعیمی به آژانس باختر گفت:وزارت احیا و انکشاف دهات برای یک هزار هفتاد یک خانواده بیجا شده داخلی، عودت کنند گان و متضرران حوادث طبیعی در ارزگان، پکتیا،جوزجان، غور، فاریاب، فراه، کندز، و هلمند  کمک های بشری ‹غیر غذایی ›توزیع کرده است  که شامل  خیمه، کمپل،  ترپال،  سطل،  بوشکه،  وسایل صحی،  ظروف غذا خوری آله فشار، ترمامتر، ماسک، سیت آشپزخانه … است.

وی افزود:برنامۀ غذایی جهان در سال ۱۳۹۹ هشت پروژۀ کار در مقابل غذا  را  پنج ولایت و هشت ولسوالی کشور در هماهنگی با ریاست انسجام و پاسخ به حوادث و ریاست های ولایتی احیا و انکشاف دهات  تطبیق کرده است  که شامل  احداث و بازسازی سرک ها، پاک کاری کانال ها، هموار کاری زمین، اعمار دیوار استنادی است.

 وی اضافه کرد که ریاست انسجام و پاسخ به حوادث وزارت احیا و انکشاف به خاطر تحکیم ساحات آسیب پذیر٬ده هزارهفتادوشش بکس گبیون را، به چهارده ولایت چون ننگرهار، کنرها، سرپل، سمنگان، جوزجان، فاریاب، پروان، کاپیسا، دایکندی، کابل، تخار، بغلان، بدخشان و کندز) جهت تحکیم کاری ساحات آسیب پذیر در مقابل سیلاب ها و اخذ تدابیر پیشگیرانه در مقابل حوادث انتقال داده است.

همچنان انتقال شش هزاردوصدبیست هشت بکس گبیون، به ده ولایت چون (نورستان، لغمان، غور، هلمند، پنجشیر، غزنی، بامیان، خوست، پکتیا و لوگر) که روند تدارکاتی آن در جریان قرار دارد. بعد از خریداری جهت تحکیم کاری ساحات آسیب پذیر و پیشگیری از تخریبات ناشی ازحوادث طبیعی، به ولایت های یادشده انتقال خواهد داد.

نعیمی در ادامه گفت :آمادگی ها  به خاطرتقویت ذخیرگاه های  مواد غیر غذایی  این وزارت در ولایت ها  نیز اتخاذ شده است  و تعدادی بیشتری از بکس گبیون، خیمه، کمپل، بوشکه، ارکین ، ذخیره آب پلاستیکی ، آشپزخانه، البسه زمستانی،  بوت و موزه ، جراب، سطرنجی ، سطل ، دبه گاز به ولایت ها به خصوص ولایت های که از ناحیه حوادث طبیعی بیشتر آسیب پذیر اند انتقال داده شده است .

محمد داود نعیمی گفت:وزارت احیا و انکشاف دهات  عضویت کمیسیون عالی دولتی مبارزه با حوادث را دارد و تا حد توان آمادگی دارد که با نیازمندان و متضرران ناشی از حوادث  در  هماهنگی با کمیته اضطرار ولایتی؛ برای مهاجران، بیجاشدگان و متضرران کمک کند.  نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا