سیاست

ارگ: طالبان نشان دادند که صلح نمی‌خواهند

کابل – صدای امریکا – 1 جدی – باختر
ریاست جمهوری افغانستان گفته است که حاضر نشدن طالبان برای گفتگو با  حکومت این کشور نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان ادامه جنگ هستند.
در اعلامیه‌ای که دفتر ریاست جمهورى افغانستان منتشر کرده، آمده است که عدم تمایل طالبان برای گفتگو با حکومت، به معنای "شکست سیاسی" این گروه است.
در نشست‌های اخیر که برای بررسی مصالحه با طالبان برگزار شده است، نمایندگان طالبان از گفتگو و دیدار با مقامات دولت افغانستان خودداری کرده اند.
نشست مسکو که در آن علاوه بر طالبان، اعضای شورای عالی صلح افغانستان نیز حضور داشتند، به هیچ گفتگویی میان این دو جناح منجر نشد. پس از آن نیز،  حکومت افغانستان هیچ حضور رسمی در نشست‌های دیگری که با حضور نمایندگان طالبان برگزار شد، نداشته است.
طالبان گفته اند که تنها حاضر اند با امریکا و کشورهای منطقه گفتگو کنند؛ ولی حکومت افغانستان و حامیان بین‌المللی‌اش تاکید دارند که صلح پایدار در افغانستان بدون این‌که مدیریت مذاکرات صلح به دست افغان‌ها باشد، تامین نخواهد شد.
در اعلامیۀ ریاست جمهوری افغانستان آمده است "این‌که جناح مخالف خواست برحق مردم افغانستان و جامعه جهانی (برای مصالحه) را رد کرده اند، نشان می‌دهد که آن‌ها خیر منطقه را نمی‌خواهند، تعهدی به صلح ندارند و می‌خواهند به جنگ ادامه بدهند."
اعلامیه افزوده است که با توجه به این مسله، در کنار این‌که دولت افغانستان به تلاش‌های خود برای گفتگو و مصالحه با طالبان ادامه می‌دهد، نیروهای امنیتی این کشور نیز "آمادۀ دفاع از خاک و مردم خود هستند."
پیشتر از این، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته بود که حاضر نشدن طالبان برای گفتگو با  حکومت افغانستان، شک و تردیدهایی را در مورد تمایل این گروه برای پایان دادن به جنگ نشان می‌دهد.
خلیل‌زاد در گفتگو با تلویزیون آریانا در کابل گفت "اگر طالبان واقعا خواهان صلح استند، باید در نهایت با حکومت افغانستان یک‌جا نشسته و برای رسیدن به یک توافق سیاسی برای آیندۀ افغانستان کار کنند." فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا