امنیت

تفسیربرخبر: دستورتازه سردسته طالبان درعدم حمله برافراد وتاسیسات ملکی حرکت مغایر با واقعیت ها

کابل باختر/ 9/ عقرب

ملااخترمنصورسردسته جدید طالبان اخیراً دریک نوار صوتی ازطالبان خواسته است که متحد باقی بمانند.

وی از افرادگروه طالبان خواسته است که تاسیسات ملکی و تاسیسات عام المنفعه ، جاده ها ، پل ها ومکاتب را ویران نکنند و بچه های زیر سن را نیز برای جنگ استخدام نکنند.

سخنگوی این گروه با  تاکید سخنان رهبر گروه طالبان نیز گفته است افغانهای غیر نظامی ملکی گفته میشوند و درجنگ سهیم نیستند و درمقابل مانیستند، حق دارند که باید زندگی شان حفظ شود ازخانه و دارایی شان محافظت شود و با آنان برخورد اسلامی و افغانی صورت گیرد.

این گفته های رهبری گروه طالبان درحالی بیان میشود که گروه طالبان در حملات اخیر به شهر کندز و فاریاب و برخی ولسوالی های دیگر درکشور تاسیسات عام المنفعه را ویران کردند و بیت المال را تاراج نمودند، بسیاری از تعمیرها ازجمله مقر ولسوالی ها و قوماندانی های امنیه پولیس را تخریب و آتش زدند واز منازل مردم نیز به عنوان سنگر استفاده کرده اند .

درگزارشات که ازکندز به نشر رسیده واضح گردیده که گروه طالبان با تسلط دوروزه شان بر شهر کندز بیش از 150 فرد ملکی کشته و اضافه از پنجصد تن را زخمی نمودند و ازسوی دیگر 63 اداره دولتی را ویران کردند و دوازده اداره دیگر را تخریب و به آتش کشیده اند درهمین حال گروه های دهشت افگن درهمین حملات اخیر بیشترین جاده ها ، پل و پلچک های بزرگ را در شاهراه ها با استفاده از مواد انفجاری تخریب وویران کردند که ازهمین ناحیه مشکلات زیادی را برای مردم ملکی وارد کردند و همچنان مسافرین را دربرخی شاهراه به عنوان گروگان ربوده اند ویا کشته اند.

با آنکه رهبری گروه طالبان اززیر دستان خود خواسته اند که درجریان حملات شان بر افرادملکی آسیب نرسانند درهمین تازه گی گروه های دهشت افگن وابسه به گروه طالبان با منفجر کردن قسمتی از یک کوه درمربوطات ولایت پکتیا راه های ارتباطی شش ولسوالی این ولایت را بروی مردم بسته اند.

ازسوی دیگر رهبری گروه طالبان از جذب بچه های زیرسن درصفوف طالبان نیز هشدار داده و گفته اندکه آنان باید تحت آموزش و پرورش قرارگیرند.

درحالیکه ده مکتب را به دلیل نگرانی های امنیتی درولایت های فراه ، زابل ، هلمند ، فاریاب مسدود ساخته و طالبان چند بار دانش آموزان را درهرات هدف قراردادند و بار بار با مسموم ساختن شاگردان مکاتب درتخار ، پروان و جاهای دیگر دشمنی شان را با مردم و علم و دانش ثابت ساختند.

به گفته مسوولین ولایت فراه، بیست مکتب درمرکز ولایت فراه و همچنان همه مکتب ها درسه ولسوالی شیب کوه ، قلعه کاه وپشت رود این ولایت بسته اند ونگرانی های زیاد از مسدود شدن مکاتب درولسوالی های لاش وجوند این ولایت نیز وجود دارد.

مسوولین ولایت فراه دلیل بسته شدن مکاتب را بروی اطفال و نوجوانان پخش شب نامه ها و تهدید مرگ بردانش آموزان ازسوی گروه های دهشت افگن طالبان عنوان کرده اند.

پس معلوم میشود که افرادگروه طالبان مطابق به فرمان رهبری گروه شان عمل نمی کنند و یا ممکن این گروه به چند دسته که بین شان مخالفت های درونی وجود دارد تقسیم شده و اعتماد شان را از دست داده اند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا