جهان

مقامات ایرانی: تقاضاهای فراتر از تعهدات هسته‌ یی را نمی‌پذیریم

تهران/وی او ای/۵سنبله/باختر
رییس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که کشورش تقاضاهای فراتر از آنچه که در توافقنامهٔ هسته‌ یی تعهد کرده است را نخواهد پذیرفت.
به گزارش آژانس باختر به نقل از وی او ای ، این گفته رییس سازمان انرژی اتمی در حالی بیان می شود  که رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی برای دسترسی به تاسیساتی که گفته می‌شود ایران در آن مواد اتمی اعلام ناشده را ذخیر کرده است ، وارد تهران شده است.
رافایل گروسی، رییس اداره بین المللی انرژی اتمی گفته است که برای رسیدن به توافق با مقامات ایرانی بحث‌ها جریان دارد.
اما  صالحی گفته است که ایران براساس علایق خودش عمل می‌کند. با آنهم او افزوده است که "فصل جدید" با این اداره آغاز شده است و بحث‌ها با رییس آن سازنده بود.
امریکا می‌گوید که به دلیل تخطی از توافق با قدرت‌های جهان، ملل متحد باید بر ایران تعزیرات گسترده وضع کند؛ تعزیراتی که شامل توقف تمامی فعالیت‌های غنی سازی یورانیم، به شمول تحقیق و انکشاف و منع واردات هرآن چیزی است که در این فعالیت‌ها و در انکشاف سیستم استفاده از سلاح هسته‌ یی کمک کند.
این تعزیرات همچنان تحریم‌های تسلیحاتی را دوباره وضع و ایران را از انکشاف میزاییل‌های بالستیک که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ یی را داشته باشد، منع می‌کند.
پیش از این دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا که از توافق هسته‌ یی با ایران بیرون شده است، گفته بود که با تهران توافق جدیدی  امضا خواهد کرد که قیود بر ایران در آن شدیدتر خواهد بود.
این در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهور ایران دیروز گفت که اگر امریکا می خواهد با ایران توافق جدید امضا کند،‌ باید نخست به توافق هسته‌ یی سال ۲۰۱۵ برگردد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا