اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیردولتی در کابل

کابل/ 30جدی/ باختر

شماری از روزنامه های چاپی غیردولتی در کابل، به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند.

روزنامۀ 8 صبح، زیرعنوان “آیا افغانستان با خطر تبدیل شدن به پناه گاه امن برای تروریستان بین المللی روبه رو است.” نوشته است: در یک توافقنامۀ تاریخی که در 26 فبروری سال 2020 میان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا به امضا رسید، طالبان متعهد شدند که به هیچ گروه تروریستی از جمله القاعده اجازه ندهند که از خاک افغانستان، ایالات متحده و متحدانش را مورد تهدید قراردهد.

از آن زمان، اطلاعاتی که به طور انحصاری توسط انستیتوت امور جهانی سویس جمع آوری شده است، حاکی ازآن است که طالبان نه تنها قصد ندارند، روابط خود را با گروه های تروریستی بین المللی قطع و یا محدود کنند، بلکه در صدد تصرف بیش تر اراضی در افغانستان هستند.

روزنامۀ صبح کابل، مطلب تحت عنوان “امرالله صالح: در تابستان سال آینده، یکی از چهار انتخابات پیش رو برگزار خواهد شد.” نگاشته است: امرالله صالح: معاون اول ریاست جمهوری گفته است که به خاطر تحکیم پایه های جمهوریت، قراراست در تابستان سال آینده، یکی از چهار انتخابات (پارلمانی ولایت غزنی شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی ها و شماری از شهرداری ها) برگزار شود.

روزنامۀ اطلاعات روز، زیرعنوان “ناامنی پشت دروازه های شهر هرات.” نوشته است: “ایران از 22 گروه خطرناک در هرات حمایت مالی و تسلیحاتی می کند.”: یافته های هیئت اعزامی مجلس نمایندگان برای بررسی اوضاع امنیتی هرات نشان می دهد که دراین ولایت به طور کل 230 گروه در اخلال امنیت دست دارند و از این میان 63 گروه تروریستی فعال و خطرناک دراین ولایت فعالیت دارند.

به گفتۀ اعضای هیئت، ترورها، آدم ربایی ونابه سامانی در شاهراه های هرات زیر سر این گروه ها هستند.

روزنامۀ آرمان ملی، درصفحۀ هشتم زیرعنوان “وزارت مالیه طرح یک سان سازی تنخواه کارمندان دولتی را بررسی می کند.” نوشته است: وزارت مالیه اعلام کرده است که کمیتۀ مشترک برای بررسی و امکان سنجی طرح یک سان سازی تنخواه کارمندان دولتی نگاشته شده است.

براساس خبرنامۀ وزارت مالیه، این کمیته پس از تکمیل شدن ارزیابی، پیشنهاد خود را درپیوند به چگونگی افزایش تنخواه کارمندان پائین رتبۀ دولتی به کابینه ارائه خواهد کرد.

وزارت طرح یکسان سازی تنخواه های کارمندان دولت را یک خواست مشروع عنوان می کند و می افزاید که این طرح پیش از این در نشست کابینه نیز بررسی شده و رییس جمهور غنی به وزارت مالیه وظیفه سپرده است که عملی شدن این طرح امکان سنجی می کند.

این روزنامه، مطلب دیگر تحت عنوان “امرالله صالح: زندانیان طالبان باید اعدام شوند.” نگاشته است: معاون اول ریاست جمهوری با اشاره به افزایش واقعات ترور دراین کشور تاکید کرده است که زندانیان طالبان باید اعدام شوند.

 امرالله صالح: که نکات برجستۀ جلسۀ امنیتی 6:30 را  در صفحۀ فیسبوکش نشرکرد، گفته است: به دلیل این که زندانیان طالبان فکر می کنند بخشیده می شوند، دلیل اصلی افزایش واقعات ترور در شهرهای بزرگ افغانستان است.

او تاکید کرده است: “یکی از راه حل های اساسی این معضله اعدام شماری از بازداشت شدگان است. این دستگیر شدگان باید اعدام شوند تا درس عبرت برای متباقی شود.” شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا