سیاستاخبار

وزیر امور خارجه، ایجاد کمیسیون‌های امنیتی و سرحدی میان افغانستان و تاجکستان را با اهمیت دانست

کابل/ 27 دلو/ باختر

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه، امروز در دیدار با  سایمومین یاتیموف، رییس کمیتهٔ امنیت ملی جمهوری تاجکستان، پیرامون موضوعات مهم امنیتی و تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی میان کابل و دوشنبه، بحث کرد.

به گزارش آژانس باختر؛ دراین دیدار محمد حنیف اتمر، مراتب همدردی و تسلیت خود را در پیوند به وفات شرف‌الدین امام سفیر سابق تاجکستان در کابل، به رییس کمیتۀ امنیت ملی آن ‌کشور ابراز کرد و از حمایت دولت جمهوری تاجکستان از موقف و موضعگیری‌های افغانستان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه، ایجاد کمیسیون‌های امنیتی و سرحدی میان افغانستان و تاجکستان را در سطح شورای امنیت ملی و وزارتخانه‌ های سرحدی دو کشور در قبال تبادل اطلاعات و همکاری های امنیتی، حایز اهمیت دانسته، خاطرنشان کرد که موضوعات یادشده را در نشست سه‌جانبۀ افغانستان – امریکا – تاجکستان، مطرح خواهد کرد.

حنیف اتمر، پروژه‌های مشترک اقتصادی، به‌شمول پروژۀ دشت جم برای تولید برق، آبیاری و میکانیزه‌ ساختن زراعت و اتصال تاجکستان از طریق افغانستان به جنوب آسیا، ایجاد شبکۀ فایبر نوری، خط‌آهن تاجکستان – افغانستان – ایران و پروژهٔ انتقال برق کاسا یک هزار و توتاپ را گام‌های بلندی در راستای اتصال منطقه‌ یی، تعمیق روابط و رُشد اقتصاد دو کشور توصیف کرد.

همچنان وزیر خارجه بر همکاری و هماهنگ ‌کردن تلاش ها میان کابل و دوشنبه در راستای مبارزه با تروریزم و تهدیدات امنیتی در امتداد مرزها و سرحدات افغانستان و تاجکستان، تأکید کرد.

رئیس کمیتۀ امنیت ملی تاجکستان، آمادگی کشورش را برای گسترش مناسبات و همکاری های سیاسی وامنیتی با افغانستان ابراز کرد و از حمایت دوشنبه از مذاکرات صلح و یافتن راه حل سیاسی به بحران جاری افغانستان، به وزیر خارجه اطمینان داد. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا