اقتصاد

دهقانان بغلان: شیوع مگس خربوزه حاصلات آنان را تهدید میکند

کابل24 جوزا باختر

شیوع مگس خربوزه حاصلات دهقانان ولایت بغلان را تهدید به نابودی میکند.

دهقانان هشدار میدهند که  اگر اداره زراعت ، مالداری و آبیاری و سایر نهادهای کمک کننده بین المللی برای امحای مگس های خربوزه که درحال حاضر بطور گسترده در مزارع خربوزه ولایت بغلان شیوع نموده، اقدامات فوری ننمایند، همه حاصلات آنان از بین خواهند رفت.

غلام حسن رضایی دهقانی که درمحل غروشاخ پلخمری در پانزده جریب زمین شخصی خود  خربوزه زرع کرده، به خبر نگار آژانس باخترگفت، شیوع مگس خربوزه در مزارع مناطق غروشاخ، چین زایی ومنگل های دند غوری پلخمری، حاصلات، دهقانان را تهدید میکند و اگر برای امحای این مگس ها کاری صورت نگیرد، تمام حاصلات خربوزه دراین ساحات ازبین میروند.

اوهمچنان از کمبود آب برای مزارع دهقانان درساحه یاد شده نیز سخن گفت، دهقانان دیگری که از بردن نامش خود داری کرد ادعا نمود که تاکنون شصت در صد خربوزه  درمزارع دهقانان به نسبت شیوع مگس خربوزه قبل از رسیدن به پختگی از بین رفته است. اما تاکنون ریاست زراعت ، مالداري و آبیاری بغلان و نیز کدام موسسه کمک رسان درزمینه  با دهقانان کمک نکرده اند.

به همین گونه تعداد دیگرازدهاقین نیز ازاین  آفت زراعتی  شکایت کردند و خبر نگارآژانس باختر  شکایات آنان را با محمد اصغر صوفی زاده مدیر عمومی حفاظت نباتات ریاست زراعت، مالداری و آبیاری  بغلان درمیان گذاشت .

او گفت مجادله اداره مربوط برای امحای مگس خربوزه دراولویت کاری شان بوده وانان از قبل اقداماتی را برای ازبین بردند مگس های خربوزه  انجام داده و دراین  عرصه دست آوردهای هم داشته اند.

اوگفت برای جلوگیری از این آفت دربرخی از ولسوالی های بغلان پنجاه و هشت هزار خریطه نخی به دهقانان که به  زرع خربوزه مبادرت ورزیده اند، توزیع شده و علاوه برآن موازی ششصد  و شصت ودوهکتار مزارع کچالو عليه امحای قانغوزک که یک  نوع آفت در مزارع کچالو است دواپاشی صورت گرفته وهمچنان علیه ملخ ها درموازی چهل و دوهزار و ششصد و سی و چهارهکتار زمین زراعتی  مجادله صورت گرفته وبه یکصدو چهل قطعه باغ علیه امراض درختان دواپاشی انجام یافته  است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا